Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til kommentarer på debat@berlingske.dk.

Forældreintra er muligvis stressfremkaldende i speltghettoer – men ikke her

Jeg er rystet over, at et regeringsnedsat stresspanel kan foreslå noget så åndsvagt som at nedlægge Forældreintra.

krdj
Foto: Kristian Djurhuus

Jeg kan slet ikke forstå den præmis, at nogle menneskers stress skal forhindre kollektivet i at kommunikere sammen om vores børn og fælles skole. Hvordan i al verden forestiller man sig, at samfundet kan have en skole uden kommunikation på den moderne verdens præmisser?

Hvordan kan vi skabe fællesskaber og et stærkt skole-hjem-samarbejde uden at kommunikere? Det er da vores skole, folkets skole. Hvem er det, der har fået børn og ikke gider engagere sig i deres trivsel, liv og skolegang? Altså læse beskeder om lus, børnefødselsdage, nye lærer, sommerens udflugt eller lille Peter, hvis mor lige er død af kræft?

Det er beskeder, som er tiltænkt fællesskabet omkring vores børn og vores liv. Tiltænkt at give det enkelte barn de bedste muligheder og den bedste trivsel. Grundlæggende og nødvendige forudsætninger for at få et godt liv og kunne begå sig socialt. De andre er også en del af vores liv.

»Hvorfor skal nogens misbrug, manglende engagement eller stress gå ud over fællesskabet? Vi er jo heldigvis ikke alle sammen stressede og trætte af de andre.«


Forskningen og al almindelig sund fornuft viser, at et stærkt skole-hjem-samarbejde øger børnenes trivsel markant. Særligt dem der i forvejen er udfordret.

Nøjagtig som børn i klasser med gode fællesskaber og højt forældre-egagement har bedre trivsel og er gladere, hvilket forfølger børnene positivt langt op i livet.

Må jeg minde om, at et stadigt voksende og alarmerende højt antal af tidens børn og unge har alvorligt ondt i livet, de er ensomme og usikre og savner fællesskaber og venner. Det er fx et voksende problem, at stadig flere børn slet ikke vil i skole. Ligesom flere spiser medicin, skærer i sig selv og har svært ved at indgå i fællesskab og se folk i øjnene.

Og ja, Forældreintra er ikke up-to-date, og det kan misbruges, og folk kan dele alt for mange bagateller og belaste systemet med al for meget ligegyldigt pjat eller ynk. Og nogen har sikkert også alt for høje ambitioner. Sådan er vi mennesker så mangfoldige.

Birthe Linddal Jeppesen Fold sammen
Læs mere

Men at Forældreintra skulle være stressfremkaldende er muligvis et problem i nogle spelt-ghettoer, hvor summen af i-landsproblemer sikkert er høj. Men det er på ingen måde noget, jeg oplever på en almindelig folkeskole i Midtjylland. Alt imens mit Facebook-feed netop nu fyldes af beskeder fra andre forældre, der heller ikke kender til problemet med, at Forældreintra skulle være stressfremkalende. Tværtimod er der som regel meget stille på Forældreintra. Herude på landet kan der gå uger uden anden kommunikation end den, lærerne sender ud med ugeplanen.

»Jeg er rystet over, at et regeringsnedsat stresspanel kan foreslå noget så åndsvagt.«


Husk også på, at i den moderne verden kender alle folk ikke hinanden som i fordums landsbysamfund. Man mødes ikke bare tilfældigt i Brugsen eller i hallen hver tirsdag til badminton. De sociale medier, også Forældreintra, er der, hvor man mødes. Nutidens gadekær om man vil.

Hvorfor skal nogens misbrug, manglende engagement eller stress gå ud over fællesskabet? Vi er jo heldigvis ikke alle sammen stressede og trætte af de andre.

Uden en fælles skoleplatform ender kommunikationen hos private, ofte reklamefinansierede, udbydere på for mange forskellige fora, og først der opstår stressen, og endnu flere vil tabes af kommunikationen. Endnu flere vil ryge uden for fællesskabet. Og det bliver jo dem, der har allermest brug for at være der. Igen bliver det de svageste, der taber.

Jeg er rystet over, at et regeringsnedsat stresspanel kan foreslå noget så åndsvagt. Ingen bør befries fra fællesskabet. Hvad er vi uden de andre?