Stresspanelet: Ledere skal uddannes i forebyggelse af stress

Tirsdag præsenterede regeringens stresspanel en række anbefalinger til arbejdslivet: Man skal holde fri, når man har fri og lederne skal uddannes i forebyggelse af stress, lyder det blandt andet.

Regeringens stresspanel er i gang med at annoncere sine i alt 12 anbefalinger. Modelfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

I den forgangne uge var det under stor ståhej, at regeringens stresspanel annoncerede den første af i alt 12 anbefalinger, som skal nedbringe stress i Danmark. Den første anbefaling var at nedlægge forældreintra. Tirsdag annoncerede stresspanelet en række nye anbefalinger:

»Forventet utilgængelighed«, der opfordrer arbejdspladserne til at respektere, når medarbejderne har fri. Det betyder bl.a., at man ikke bør læse mails eller tage sin telefon. Det andet punkt handler om forholdet mellem ressourcer og krav, mens den sidste anbefaling i denne omgang, handler om, at ledere i højere grad skal tilbydes træning i forebyggelse af stress, kunne man tirsdag læse i Jyllands-Posten.

Stresspanelets formand, sociolog Anette Prehn, forklarer, at de 12 anbefalinger favner »fra vugge til grav«. I denne omgang er fokus på arbejdslivet. Ud fra viden og forskning om, hvad der kan forårsage stress, har stresspanelet overvejet, hvilke handlinger der vil kunne gøre den største forskel på det område.

»Når vi kigger på arbejdslivet, så vurderer vi, at det vil kunne gøre en stor forskel med ‘forventet utilgængelighed’, da langvarig stress kan ses som en ubalance mellem aktivering og hvile. Det her er Stresspanelets bud på noget overkommeligt og konkret. Så er det op til andre aktører at gribe anbefalingen, hvis de finder den vigtig,« siger hun til Berlingske.

Inspirationen til anbefalingen om uddannelse af ledere kommer i høj grad ude fra. I sit arbejde har stresspanelet modtaget 202 bidrag ude fra, og en iøjnefaldende del af dem har ifølge Anette Prehn omhandlet netop uddannelse af ledere, så de i højere grad er i stand til at forebygge stress hos medarbejdere.

»Vi har hverken magt eller agt til at lægge os fast på, hvor meget, hvor lidt og hvordan. Vi er hverken udførende eller detaljeangivende her, men vi fløjter vigtige diskussioner i gang, som gerne skulle gøre en forskel rundt omkring i Danmark,« siger hun om anbefalingen.

Bo Netterstrøm, seniorforsker og stressekspert, forklarer, at der er stor forskel på respekten for medarbejdernes fritid alt efter hvilken branche man arbejder i. Der er således ikke mange håndværkere, der bliver forstyrret i sin fritid, nævner han eksempelvis.

»Det er vigtigt, der er en forventningsafstemning om det, for i nogle typer arbejde er det hensigtsmæssigt, at man kan blive kontaktet på den ene eller anden måde,« siger han til Berlingske.

Ifølge ham kan man ikke skære alle over en kam, når det kommer til tilgængelighed. Til gengæld genkender han tydeligt problematikken omkring ledernes kompetencer ift. forebyggelse af stress.

»Vi oplever gang på gang, at lederne ikke forstår, hvad det handler på, og at de ikke er klædt på til at fange medarbejderen, før de kommer med en sygemelding. Lederne kan have rigtig travlt med arbejdet, at ledergerningen, de også er ansat til, ikke kan udføres ordentligt,« siger Bo Netterstrøm

Hos TDC er stresspanelets anbefalinger ikke nogen stor nyhed. HR-direktør Peer Schaumburg-Müller fortæller, at de allerede fokuserer på forebyggelse af stress.

»Vi har allerede både en politik omkring tidlig forebyggelse, der inkluderer stress, og kurser i psykisk arbejdsmiljø, hvor der er fokus på mental sundhed og stress. De bliver både rettet mod ledere og tillidsrepræsentanter,« siger han og forklarer, at de har gjort det igennem flere år, ligesom de har en særlig sundhedslinje, de kan ringe til, hvis de føler behov for det.

TDC er en stor og forskelligartet virksomhed, og det betyder, at der både er medarbejdere, som aldrig vil blive kontaktet uden for arbejdstiden, mens der er også er medarbejdere, som kan blive kontaktet:

»Det er en snak, man skal have mellem leder og medarbejder om, hvordan man trives med sit arbejde. Det er individuelt, og nogle vil gerne kunne hente børn om eftermiddagen, og så være online et par timer om aftenen. Jeg vil være betænkelig ved at gøre det til en generel regel, for fleksibiliteten kan være en fordel,« siger han og tilføjer:

»Det er rigtig fint, at stress kommer på dagsordenen. For vi er overbeviste om, at en god balance mellem arbejde og fritid skaber gladere og mere ’hele’ medarbejdere – og som stor virksomhed skal vi naturligvis kunne rumme, at vi arbejder forskelligt.«