Berlingske slår falsk alarm om letbane

Berlingskes leder taler mod bedre vidende, når man med baggrund i Produktivitetskommissionens kritik af Hovedstadens letbane kræver, at letbane-projektet stoppes. For letbaner er billige sammenlignet med hurtigbus, metro og S-tog, og det betyder, at alle større byer kan benytte sig af dem, så snart biltrafikken sander til.

»Letbanen er ganske enkelt et godt alternativ til bilen, og mange vælger den,« skriver Jeppe Vejlby Brogård, arkitekt, medlem af omegnskommunernes projektgruppe om letbane i Ring 3. Her ses letbanetoget i Aarhus. Henning Bagger

Berlingskes leder foreslår 25. januar at trække i nødbremsen til letbanen og begrunder dette drastiske skridt med mange påstande. Dokumentationen er et link til Produktivitetskommissionens 128 sider lange bilagsrapport fra 2014. Men lederen taler mod bedre vidende.

Bilagsrapportens dom over letbanen bygger på den samfundsøkonomiske beregning i »Udredning om letbane på Ring 3« fra 2013. Men kommissionen overser, at beregningens tre følsomhedsscenarier er gennemført, jf.