Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Vi er gået fra at være sundhedsskræmte til at blive økonomisk skræmte

Noget af det, vi lærte af finanskrisen, var, at det er svært at få skræmte forbrugere til at trække pengepungen op af lommen. Det vil vi også opleve i kølvandet af coronakrisen.

Butikker på Strøget og Købmagergade i København holder lukket på grund af coronavirus. Nye tal viser nu, at forbrugertilliden i Danmark er faldet markant. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Nogle gange kan det hele føles lidt håbløst.

Coronakrisen buldrer derudad med alvorlige konsekvenser for folkesundheden og økonomien til følge. Krisen er meget abstrakt og samtidig meget konkret. Den påvirker os alle i vores hverdag, vi kan læse overskrifter om syge og døde i resten af verden, mens samtlige økonomiske nøgletal nationalt som globalt hamrer nedad.

Hvad kan jeg gøre, tænker du måske? To ting:

Først og fremmest kan du hjælpe ved at undgå at blive smittet eller sprede smitte. Coronavirus er en alvorlig sygdom, ligesom ideen om såkaldt »flokimmunitet« virker tvivlsom.

Så langt, så godt.

Det næste, du kan gøre, er at bruge nogle penge, for det ser ud til, at danskerne er gået fra at være sundhedsskræmte til nu også at være økonomisk skræmte. Dette kan vise sig at få alvorlige og langsigtede konsekvenser for den afgørende økonomiske genopretning i kølvandet på krisen. Privatforbruget er af afgørende betydning for den økonomiske vækst herhjemme.

Simon Bendtsen er virksomhedsredaktør og souschef på Berlingske Business. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Onsdag morgen kom der nye tal for forbrugertilliden, som belyser befolkningens syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation. Tallene viste, måske ikke overraskende, at forbrugernes humør er faldet kraftigt den seneste måned. Mange forventer nu, at coronakrisen vil ramme dansk økonomi hårdt og føre til stigende arbejdsløshed.

I april faldt forbrugertilliden til minus 11,9, hvilket er det laveste niveau siden 2008, hvor finanskrisen rasede.

»Et markant fald havde vi forventet, men det her er desværre af historiske dimensioner, og det største månedlige fald i forbrugertilliden, som vi nogensinde har været vidne til,« konstaterede Jeppe Juul Borre, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank.

Det er markant. De nye tal viste dog også, at danskernes vurdering af deres egen økonomiske situation sammenlignet med for et år siden ikke er faldet voldsomt.

»Det er stadig langt flertallet, der ikke bliver ramt direkte på egen pengepung af coronakrisen. Det er godt nyt for genopretningen, for det understreger, at der fortsat er et fundament for, at danskerne kan bidrage til at sætte gang i hjulene i takt med, at økonomien åbner mere op,« lød vurderingen fra privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen fra Danske Bank.

Finanskrisen i 2008, som primært var en krise drevet af gæld i modsætning til den nuværende krise, skabte et kraterlignende hul i de økonomiske nøgletal for privatforbruget, der efterfølgende lå lavere i adskillige år – borgerne var blevet skræmte.

Det samme sker nu, og det har potentialet til at bide sig fast længe efter selve lukningen. Det kan man allerede se i Kina, hvor den økonomiske genopretning langtfra går så hurtigt som forventet, og hvor krisen har bidt sig fast i forbrugerne.

»I lang tid sagde mange, at coronakrisen ikke ville ramme tilliden i samfundet på samme måde som finanskrisen i 2008. Det passer ikke, kan vi nu se i Kina. Så længe denne sundhedskrise ikke er overstået, og virussen ikke er fuldstændigt nedkæmpet, vil det påvirke psykologien hos forbrugerne og dermed forretningerne,« vurderer Amy Y. Zhuang, der er chefanalytiker i Nordea.

Dette er en vigtig lære at bringe med videre. Vi skal huske at undgå at blive syge, men vi skal også huske at bevare optimismen. Det hele skal nok gå – kom nu ud og brug nogle penge.

Simon Bendtsen er souschef og virksomhedsredaktør på Berlingske Business