Kunstig intelligens kan give alle elever adgang til uddannelse af topkvalitet – hvis den får lov

Elever i skolen kunne nå langt med læringsværktøjer drevet af kunstig intelligens (ai), der kunne støtte dem på linje med en mentor og lette lærerens arbejde, mener Martin Ågerup. Og så er det en billig løsning.

Martin Ågerup er co-founder af Popoulos Analytics, forfatter, foredragsholder og medlem af Berlingske Fonds bestyrelse. Han slår på tromme for mere kunstig intelligens i grundskolerne, hvis vi skal være med i kapløbet. Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix

En ny analyse fra Kraka Economics viser, at udsatte børn klarer sig væsentligt bedre i skolen, hvis de har haft en personlig mentor. Det er ikke overraskende. 

I 1984 viste uddannelsesforskeren Benjamin Bloom i en meget citeret videnskabelig artikel, at én til én-vejledning forbedrede elevernes præstationer så meget, at den gennemsnitlige elev, der modtog mentoring, præsterede bedre end 96 procent af eleverne, der havde modtaget konventionel undervisning.