Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Kommentar: Ryk de anakronistiske idealer op med rode eller find i det mindste gasbrænderen frem

Du bruger i et arbejdsliv op mod 70.000 timer på at arbejde. Du er dedikeret, passioneret og nytænkende og bruger alt, hvad du besidder som menneske, for at samskabe lønsomme produkter og løsninger for din arbejdsplads. Men udfordringen er tydelig for enhver, der tør erkende den.

»Tiden har aldrig været mere moden end nu til, at alle virksomheder aktivt arbejder på at sætte det hele menneske i fokus for alles skyld – ikke kun for kvindernes,« skriver Louise Marie Genefke og Nikoline Nybo, partnere og direktører i Ladies First Network. Fold sammen
Læs mere

Vi navigerer i utidssvarende idealer og forventninger til arbejdslivet. De klassiske organisatoriske idealer blev ikke skabt med menneskelige behov for øje, og det mærker vi i lyset af covid-19 konsekvensen af.

I Danmarks største netværk for kvinder hører vi hver dag et eksplicit ønske om arbejdspladser, der aktivt inkluderer det hele mangefacetterede liv og ikke hæmmer vores potentialer. Vi har ikke tid til at vente, vi bliver begrænset og forsinket i at skabe fremtidens produkter og ydelser, der skal skabe grundlaget for, at vi kan klare fremtidige kriser.

Louise Marie Genefke, partner og direktør i Ladies First Network. Fold sammen
Læs mere

Nikoline Nybo, partner og direktør i Ladies First Network. Fold sammen
Læs mere

Tiden har aldrig været mere moden end nu til, at alle virksomheder aktivt arbejder på at sætte det hele menneske i fokus for alles skyld – ikke kun for kvindernes.

Vi har hørt det et utal af gange: Coronakrisen har givet plads til en længe savnet prioritering af fleksibilitet, ro og samvær. Vi fik mulighed for at revurdere og omprioritere i arbejdslivet. Vi blev på mange måder – for en stund – frigjort fra konventionelle idealer om arbejdslivet.

Virksomheder bør kvinde sig op (vi tør nemlig godt) og frigøre sig fra de stereotype idealer for organisationer. Vi skal turde handle værdibaseret, også selv om det ikke er målbart, og sætte fokus på menneskers trivsel og inklusion på arbejdspladsen.

Vi taler om et organisatorisk paradigmeskifte. En frigørelse fra normen for, hvordan en arbejdsplads ser ud, handler og tager ansvar. En arbejdsplads, hvor mennesket sættes i fokus, og hvor feminine og maskuline organisationsværdier sameksisterer i balance.

En arbejdsplads, hvor forskellighed anerkendes, værdsættes og inkluderes i arbejdet. En arbejdsplads med fokus på at skabe det bedst mulige økosystem for alle uanset køn, baggrund og erfaring. Hvor vi aktivt bryder med forestillinger om og forventninger til »en succesfuld karriere«, og hvordan en »rigtig« medarbejder eller leder ser ud.

Det kan være vanskeligt at arbejde strategisk med disse forhold – men vil vi skabe trivsel, øget produktivitet og innovationskraft, er det ikke til at komme udenom. For al udvikling begynder med skabelsen af inkluderende og bæredygtige arbejdsmiljøer.

Hvor skal din virksomhed begynde?

  1. Smid de uhensigtsmæssige idealer ud og gør plads til nye, der repræsenterer hele organisationen. Gør op med de stereotype idealer. Tal åbent om hvilken adfærd der værdisættes, og hvilken der devalueres. Hvilke implicitte forventninger er der til de ansatte, og er disse forventninger hensigtsmæssige for virksomhedens mål?
  2. Tag de vigtige samtaler om, hvordan din arbejdsplads bliver bæredygtig for de mennesker, der udgør den. Spørg til jeres næste leder- og afdelingsmøde: »Hvordan bliver vi bæredygtige, når det kommer til det menneskelige og sociale ansvar? Hvad er de første skridt, vi kan tage sammen?«
  3. Skab balance mellem de maskuline og feminine værdier. Det feminine perspektiv repræsenterer en værdibaseret tilgang (ikke en kønsbestemt), den beror på karakteristika som samarbejde, integritet, transparens og inklusion, hvor mennesket og dets behov sættes i centrum.

Tiden er moden. Find de organisatoriske haveredskaber frem, for der trænger til at blive luget ud – vi har redskaberne klar og giver gerne en hånd med.