Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Hvad du kan lære af LEGO, Mærsk og B&O? At det er aldrig for sent at genopfinde sig selv

LEGO, Mærsk og nu B&O er alle virksomheder, der har genrejst sig efter at have været i næsten livstruende modvind. Nu er de enten på toppen eller på vej mod toppen i Berlingskes imageundersøgelse. Det kan vi lære mindst to ting af, skriver Berlingskes erhvervsredaktør.

Søren Skou er administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk. Han rykker op på årets imageliste, hvor Danmarks største virksomhed målt på omsætning nu er nummer tre efter Novo Nordisk og LEGO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hov, er der stadig liv i Bang & Olufsen?

2021 lignede året, hvor den eneste virksomhed, vi for alvor ville tale om, var A. P. Møller - Mærsk. Lige indtil fredag morgen, hvor en af Danmarks mest ikoniske virksomheder, Bang & Olufsen – eller bare kort og godt B&O – pludselig stormer op af ranglisten over de 100 virksomheder, vi holder allermest af og har størst respekt for.

Berlingskes årlige imageundersøgelse, der er blevet udarbejdet af analyseinstituttet IFO gennem 20 år, er ingen facitliste på noget som helst.

Man skal have sund respekt for alle ranglister og undersøgelser, fordi de selvsagt kun afspejler det, man spørger om. I disse uger ruller en skandale i Verdensbanken, fordi det er blevet afsløret, at den kinesiske regering aktivt og med succes har påvirket sin egen placering på organisationens store globale erhvervsklimaundersøgelse, Doing Business-ranglisten. En pinlig sag.

Ingen vil næppe anfægte, at LEGO, Novo Nordisk og A. P. Møller - Mærsk – i den rækkefølge – er tre af Danmarks mest afholdte og respekterede virksomheder. Ikke bare herhjemme, men også internationalt.

Thomas Bernt Henriksen er Berlingskes erhvervsredaktør Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Det kan vi sige med en vis vægt. Berlingskes årlige imageundersøgelse bygger på svarene fra over 2.000 danske topchefer, men vi har i år også gjort os den ulejlighed at foretage en helt uvidenskabelig afstemning blandt Berlingskes læsere.

Sjovt nok placerer læserne også Novo Nordisk, LEGO og A. P. Møller - Mærsk i toppen – og i den rækkefølge – når vi beder dem nævne en virksomhed, som har høj troværdighed, er dygtig til at kommunikere, er innovativ, ansvarlig, konkurrencedygtig, står for kvalitet, er godt drevet og har dygtige medarbejdere.

Det er en gammel debat, om man alene skal måle en virksomhed på dens økonomiske resultater, eller man skal måle en virksomheds resultater på andre måder. Debatten om virksomhedernes samfundsmæssige ansvar har fået en renæssance i disse år i forhold til både den grønne omstilling og #metoo-debatten.

Den debat har udløst nye angreb på den amerikanske økonom Milton Friedmann og hans 51 år gamle og berømte artikel om balancen mellem profit og socialt ansvar i den moderne virksomhed. Det er morsomt at læse artiklen, som er forbløffende relevant.

Friedmanns synspunkt er velkendt, nemlig at virksomhedernes vigtigste opgave er at tjene penge, om end Friedmann skriver, at det naturligvis er helt legitimt for ejerne af en virksomhed at jagte andre samfundsmæssige mål end indtjening, da man som hovedaktionær er frit stillet til at bruge sine penge, som man har lyst.

Friedmann advarer imidlertid erhvervslivet om, at virksomheder ved at erstatte økonomiske mål med samfundsmål kan bidrage til at forstærke den opfattelse, at profit og overskud er ondt og umoralsk.

Berlingskes imagemåling vælger ikke side i den debat, men understreger en asymmetri. Man må således tørt konstatere, at roden til et godt image er, at man starter med at have styr på sin butik. Så kedeligt og barsk er det faktisk.

I videnskabsteori taler man om nødvendige og tilstrækkelige betingelser for, at noget kan være rigtigt eller forkert.

Ud fra den måde at tænke på kan det ret klart konkluderes, at solide økonomiske resultater er en nødvendig betingelse for at være i toppen af Berlingskes imageundersøgelse. LEGO, Novo Nordisk og A. P. Møller - Mærsk er Danmarks største og mest profitable virksomheder i 2021 målt i kroner og øre.

Men omvendt er økonomisk succes ikke en tilstrækkelig betingelse for en topplacering. Betalingsgiganten Nets har ikke kunnet veksle forrygende indtjening til en topplacering i Berlingskes imageundersøgelse. Man kan tværtimod sige, at Nets har været en belastning for hele finanssektorens samfundsmæssige omdømme.

Man finder heller ikke en bank i top 25, og de to store banker Nordea og Danske Bank roder rundt som nummer 79 og 96 på listen. Op til finanskrisen lå Danske Bank i top 10. De grønne virksomheder som Ørsted og Vestas ligger godt til, men de tjener som bekendt også penge.

Vi har alle en tendens til at forlænge verden med brædder. Da LEGO var i sin livstruende krise for 15 år siden, var der udbredt mistro til, at LEGO ville blive genrejst som verdens førende legetøjsvirksomhed. Den historie er godt fortalt i Niels Lundes bog »Miraklet i LEGO«.

Man kan diskutere, om Mærsk har været i en livstruende krise, men i det mindste kan man tale om en lang nedtur. Den vendte i 2020 og 2021, da Søren Skous arbejde med at transformere Mærsk til en konkurrencedygtig, digital og fokuseret global virksomhed fik medvind fra en eksplosion i fragtraterne. Mærsk regner med at tjene over 120 milliarder kroner i år.

De fleste herhjemme vil nok krydre de seneste forretningsmæssige resultater med Mærsks målrettede investeringer i grønne skibe, grønt brændstof samt også markante signaler i at være sponsor af Pride i København og at droppe slipset i mødet med kunderne. Mærsk har aktivt forsøgt at arbejde med sin fortælling.

Og så kommer vi tilbage til B&O.

»Vi skal sikre, at vores kunder elsker os,« siger Kristian Teär til Berlingske om sit projekt med at genrejse B&O.

Et godt udgangspunkt for en virksomhed. I 2020 var B&O nummer 97 på Berlingske årlige imageundersøgelse. I år er den plads vekslet til en plads som nummer 44.

B&O-topchefen er sikkert glad, for det er i oktober 2021 kun præcis to år siden, at svenske Kristian Teär blev hentet til den kriseramte virksomhed i Struer. Det har ikke været uden dramatik. Ni måneder efter, Kristian Teär blev topchef, døde formanden for bestyrelsen, nemlig den tidligere Danske Bank-formand Ole Andersen, som havde lovet at blive som formand, indtil B&O igen var på rette kurs. Det nåede han ikke.

Men i første kvartal år kunne B&O for første gang i 14 år melde om et første kvartal med en positiv indtjening, hvor indtjeningen voksede med 44 procent i forhold til året før.

Det er nok for tidligt at skrive bogen »Miraklet i Struer«, men det er interessant at bemærke, at det kunne se ud, som om B&O er i færd med at få os alle sammen til at forelske os i virksomheden igen, før man helt kan sige, at B&O har lagt sin krise fra sig. I 2025 kan B&O fejre 100 års fødselsdag.

Det kan vi alle lære noget af.

Den første lære er, at Milton Friedmann kun tog fejl ét sted – nemlig at han i for utilstrækkelig grad diskuterede, at virksomheder kan opbygge en kultur og en historie, som de kan bygge deres fremtid på. Heri ligger en fortælling om samfundsansvar.

Den anden er, at det aldrig er for sent at genopfinde sig selv, uanset hvor gammel man er.