Mærsk har købt ni helt særlige og vigtige skibe – der er bare ét problem

Ni grønne skibe skal være startskuddet til at mindske Mærsks enorme klimaaftryk. Skibene kan noget helt særligt, men et afgørende problem kan spænde ben for ambitionerne. Og det er ikke kun en udfordring for Mærsk, fortæller chefen for grøn omstilling i Berlingskes podcast Pilestræde.

Indtil videre har Mærsk bestilt 9 nye grønne skibe. Målet er, at i 2050 er hele Mærsks flåde på 740 skibe udskiftet til grønnere alternativer.  Jonathan Nackstrand/AFP/Ritzau Scanpix

De er ligeså store som fodboldbaner. De er afgørende for den grønne omstilling. Men de står over for et alvorligt problem.

Det hele handler om ni kæmpe store fragtskibe.

Mærsk er i gang med en stor plan for at vende verdens største shippingvirksomhed i en grøn retning og mindske deres nuværende CO2-udledning – som er på størrelse med hele Danmarks klimaaftryk.

Til formålet har Mærsk købt ni gigantiske skibe, der skal sejle på grønne brændstoffer.

Sagen er bare den, at der endnu ikke bliver produceret så enorme mængder særligt grønt brændstof, som Mærsk skal bruge.

Alligevel er det den eneste vej frem, siger Morten Bo Christiansen, chef for grøn omstilling i Mærsk, i Berlingskes podcast Pilestræde:

»Alternativet er jo bare at gøre, hvad alle andre gør: bygge nogle flere skibe, der sejler på fossile brændstoffer.«

Har Mærsk fat i det rigtige? Eller er planen utopisk? Og er det overhovedet tilstrækkeligt ambitiøst at ville være klimaneutral i 2050?

Morten Bo Christiansen er gæst i dagens Pilestræde.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på spotify

Lyt til tidligere afsnit af Pilestræde: