Mærsk-topchefens store klimaudfordring: »Vi spiser for få pomfritter«

Et voksende antal kunder køber miljøvenlig containertransport fra Mærsk, og allerede om et til to år kan det blive svært at skaffe brændstof nok til de klimavenlige transporter, forudser topchefen for A.P. Møller - Mærsk, Søren Skou. En udfordring, der sætter Mærsks ambitiøse klimastrategi i perspektiv.

Grønt brændstof til containerskibe kan snart blive en mangelvare ifølge topchef for A.P. Møller - Mærsk Søren Skou. Virksomheden kan ultimativt blive tvunget til selv at gå med ind i produktionen af grønt brændstof. Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Mærsk og pomfritter har ikke umiddelbart meget med hinanden at gøre, men ikke desto mindre spiller fritureolie en vigtig rolle for det store containerrederi. Brugt fritureolie, vel at mærke.

For på hylderne har Mærsk en klimavenlig transportløsning, hvor en del af det traditionelle brændstof i udvalgte containerskibe bliver erstattet med et bæredygtigt brændstof, som er fremstillet af, ja, brugt fritureolie.