Tiden er ved at rinde ud for B&O: De næste 12 måneder bliver afgørende

De har travlt hos Bang & Olufsen. Kassen er ved at være tom, og forbrugerne skal meget snart begynde at købe den kendte danske virksomheds produkter. Den femte direktør på 11 år har en stor opgave foran sig.

BANG & OLUFSEN-RESULTS/
B&O bliver sandsynligvis kun ved med at producere TV-apparater, fordi de skal være med til at trække kunderne ind i B&O-butikkerne. Foto: Andreas Mortensen/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

Det var en af de første danske virksomheder, der for alvor kunne sælge produkter uden for landets grænser. De særligt designede danske elektronikprodukter blev beundret over hele verden. Men nu er tiden for alvor ved at rinde ud for Bang & Olufsen, og nye produkter skal snart begynde at sælge, hvis ikke virksomheden skal løbe tør for penge.

»Vi bakker fortsat op om strategien, men det er klart, at det sidste halve år har været ganske utilfredsstillende. Eksekveringen skal meget gerne blive bedre,« siger Claus Wiinbland, aktiechef i ATP, der er den største aktionær i B&O med omkring 12 pct. af aktierne.

Tirsdag blev Kristian Teär udnævnt til ny topchef. Han er manden, der skal redde den ikoniske danske virksomhed, efter at forgængeren Henrik Clausen gav op. Det sidste halve år har han flere gange bedt om blive løst fra opgaven, fortæller bestyrelsesformand Ole Andersen. Det fik han endelig lov til tirsdag.

»Henrik har inden for det sidste halve års tid indikeret et par gange, at han ikke så sig selv som langsigtet adm. direktør for Bang & Olufsen. Jeg tror, at det sidste års tid har været rigtig hårdt for Henrik, og hvis du kigger på Henriks karriere, er han også en person, som går ind og får rettet op på nogle ting i løbet af tre-fire år,« siger Ole Andersen.

Pengene fosser ud

Der venter den nye mand en stor opgave. For det første skal svenske Kristian Teär have stoppet, at der hver måned bliver ved at fosse penge ud af B&O. På bare ét år er 800 mio. kroner forsvundet fra kassen, så der nu kun er 275 mio. kroner tilbage, viste kvartalsregnskabet i sidste uge. Kvartalsregnskabet viste et fald i omsætningen på 30 pct. og kom, efter at den seneste regnskabsperiode har budt på tre nedjusteringer.

Claus Wiinblad, aktiechef i ATP

»Jeg har en grundlæggende tro på brandet, men mængden af produktlanceringer har ikke været tilstrækkeligt til at servicere brandet.«


»Den seneste kvartalsmeddelelse har ikke gjort tågen mindre tyk, og vi sidder hele tiden med den tvivl om, om der er helt styr på restruktureringen af forretningen, og om selskabet er stærkt nok på den lange bane,« siger Anders Schelde, investeringschef i MP Pension.

Under Henrik Clausen har B&O ikke fået lanceret tilstrækkeligt med nye produkter, og samtidig har der været vanskeligheder med at få distribueret produkterne korrekt ud til forbrugerne.

»Jeg har en grundlæggende tro på brandet, men mængden af produktlanceringer har ikke været tilstrækkeligt til at servicere brandet over de seneste halvandet år,« siger Claus Wiinblad fra ATP.

Den nye topchefs opgave er at øge salget i de to mest lovende segmenter. For det første skal B&O sælge flere af sine ellers succesfulde headsets, som i dag udgør 60 pct. af omsætningen. Området er et af de steder, hvor den globale elektronikindustri for alvor mærker vækst. Problemet for B&O er, at konkurrenter har indhentet en stor del af det forspring, som Struer-virksomheden havde, og blandt andre danske GN har med sine Jabra-høretelefoner for alvor fået fat i markedet.

Det andet vigtige område er Bang & Olufsens såkaldte multiroom-funktion, som selskabet har brandet sig stærkt på. Det handler om, at B&Os højttalere kan tale sammen og spille den samme musik i forskellige rum – et område, hvor konkurrenten Sonos ellers har været dominerende.

Et af den danske virksomheds trumfkort i det segment er de såkaldte soundbars, som er lydsystemer, der bliver forbundet til et TV. I dag er lyden på fladskærme mindre god, og hvis B&O kan få foden ind på det marked, kan det for alvor skabe værdi for den danske virksomhed. Hvert år bliver det solgt omkring 200 mio. fladskærme i verden og blot en lille del den kage, kan blive meget værdifuld for den danske virksomhed.

Tiden med TV er forbi

Til gengæld er tiden for de ellers kendte B&O-TV sandsynligvis ved at være forbi. Forbrugerne foretrækker de teknologisk førende mærker, og området mister hele tiden betydning for B&O og udgjorde senest blot 25 pct. af salget. Det er tal, som bliver ved at falde, og B&O bliver sandsynligvis kun ved med at producere TV-apparater, fordi de skal være med til at trække kunderne ind i B&O-butikkerne.

En række investorer – som ikke ønsker deres navn frem – siger til Berlingske, at mange svar bliver fundet inden for de næste 12 måneder. Enten lykkes de nye produkter, eller også løber virksomheden tør for penge. Forude venter en stor opgave for Kristian Teär, der bliver topchef nummer fem på 11 år. Hans forgængere siden 2008 har været Torben Ballegaard, Kalle Hvidt Nielsen, Tue Mantoni og Henrik Clausen.

»Vi skal vokse, fordi det fører til mange gode ting. Man kan ansætte flere, man får mere frihed til at skabe nye produkter, og medarbejderne skal føle, at vi er en succes,« siger den nye topchef.