B&O med endnu et katastroferegnskab: Salget styrtdykker

Både salg og bundlinje i Bang & Olufsen har taget et ordentligt dyk i første kvartal. Selskabet fastholder forventningerne til det forskudte regnskabsår 2019/2020.

Henrik Clausen har siden 2016 været adm. direktør for B&O. Arkivfoto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Hvis B&O-aktionærerne havde håbet på, at et nyt regnskabsår var lig med nye tider for den Struer-baserede virksomhed, kan de godt tro om igen.

Bang & Olufsen, der er kendt for TV, lydanlæg, højttalere og høretelefoner, har i første kvartal leveret en omsætning på 419 mio.kr. Det er et fald på 30 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Også indtjeningen er dykket kraftigt. På bunden viser første kvartal et underskud efter skat på 106 mio. kr. mod et minus på fire mio. kr. i samme periode sidste år.

Omsætningen er faldet i alle markeder, og selskabet skriver i en pressemeddelelse, at det på forhånd havde forventet et »udfordrende« første kvartal, der dækker perioden juni til august i år. Dels fordi de første af selskabets nye produkter først rammer markedet i løbet af andet kvartal, og dels fordi selskabet har lukket ned for salg gennem »uautoriserede« kanaler og stoppet mængderabatter.

»Resultatet var primært påvirket af oprydningen i salgskanalerne, hvor vi har haft fokus på at nedbringe lagrene hos vores partnere og udvikle vores butiksnetværk, så det i højere grad kan afspejle vores position som et luksusbrand,« siger selskabets adm. direktør, Henrik Clausen, i meddelelsen.

Han peger også på, at selskabet har leveret fremskridt på strategiske indsatsområder. Bl.a. har virksomheden åbnet nye butikker i nøglemarkeder og flyttet butikker til bedre lokationer. Derudover har Bang & Olufsen nye produkter på vej i alle kategorier.

Aktiekurs er dykket med mere end 70 pct.

Regnskabet for første kvartal kommer efter en hård periode for Bang & Olufsen.

Lyd-konglomeratet gik ind i det forskudte regnskabsår 2017/2018 med en forventning om en vækst på ti pct., men endte regnskabsåret med en omsætning, der i stedet var faldet med knap 14 pct., og selskabet måtte i løbet af året nedjustere tre gange. Samtidig er aktiekursen på et år styrtdykket med mere end 70 pct.

Henrik Clausen, adm.direktør for B&O

»Jeg mener fortsat, at vi har den rigtige strategi, som bygger på en positionering af vores brand, som er et luksus- og livsstilsbrand.«


Alligevel mener topchef Henrik Clausen, at strategien stadig holder. Selskabet har bare eksekveret for langsomt, lød det i juli i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet.

»Jeg mener fortsat, at vi har den rigtige strategi, som bygger på en positionering af vores brand, som er et luksus- og livsstilsbrand, og vi har en klar plan for, hvad det er, der skal ske på salgs- og distributionssiden. Vi vedkender, at vi ikke har eksekveret solidt nok, men vi har set, at vi har været i stand til at tiltrække de partnere, der skal til for at levere fremadrettet,« siger han.

Bang & Olufsen har bl.a. haft udfordringer med oprydningen hos virksomhedens forhandlere og distributører.

Oprydningen har betydet, at Bang & Olufsen har fjernet sine produkter fra hylderne hos 2.000 forhandlere rundt om i verden, der har været urentable salgssteder, og det er gået hårdt ud over omsætningen.

Bang & Olufsen, der nu i højere grad ønsker at forhandle fjernsyn og højttalere i egne butikker, er nu at finde hos 4.782 forhandlere, og selskabet driver selv 522 Bang & Olufsen-butikker.

Også driftsresultatet er i første kvartal dykket kraftigt og viser et underskud på 129 mio. kr. mod et positivt resultat på fem mio. kr. i samme periode sidste år.

Lyd-klenodiet fastholder forventningerne om en lav, encifret vækst for hele året 2019/2020.

»Vores nye tv er i butikkerne allerede i denne måned, mens den nye soundbar vil være at finde i alle salgskanler fra slutningen af efteråret. De to produkter har allerede fået en positiv modtagelse, og sammen med de øvrige produkter, vi har på vej, kommer det til at bidrage væsentligt til at drive væksten i andet halvår,« siger Henrik Clausen.