Farvel til »logofasen« – nu har vi set nok grønne slides

Mange danske virksomheder og erhvervsledere har sat sig ambitiøse klimamål, som tager sig vældigt godt ud, når man er ude at deltage i klimadebatten. Men nu er det på tide, at man rykker fra ord til konkret, målbar handling.

Connie Hedegaard, tidligere EU-kommissær og minister og nuværende formand for Concito og KR Foundation. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt

Det har været stærkt opmuntrende at følge indlæggene på denne plads i sommerens løb. Hvis man ser dem under ét, kan ingen være i tvivl om, at vejen til at få gang i Danmark anno 2020 er grøn. Lederne i dansk erhvervsliv synes virkelig indstillet på at gå i front med den grønne dagsorden.

Coronakrisen har ikke fået held til at fjerne det stærke fokus på klima og grøn omstilling. Der tales om nye smarte måder at gøre tingene på, der skrives om koblingen mellem det grønne og det digitale, om investeringer i nye lovende teknologier, om samarbejde mellem det offentlige og den private sektor, og tilsyneladende sætter ingen spørgsmålstegn ved regeringens og det store folketingsflertals ambitiøse klimamålsætninger.