Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Et kontroversielt spørgsmål afslører det vigtigste i vores arbejdsliv

Spørgsmålet har aldrig betydet mere. Der er en direkte forbindelse mellem at svare ja og være engageret i sit arbejde. Gallup kalder det selv for det mest kontroversielle spørgsmål, de har stillet i mere end 30 års forskning i arbejdslivskvalitet og medarbejderengagement. Det var vigtigt før covid-19 og økonomisk usikkerhed. Nu er svaret endnu vigtigere.

I »Top Gun: Maverick« prøver Tom Cruise som kaptajn Pete »Maverick« Mitchell at styrke sammenholdet mellem sine folk med boldspil på stranden. Fold sammen
Læs mere
Foto: UIP
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Har du en bedste ven på dit arbejde?« Svaret afslører skræmmende meget om vores arbejdslivskvalitet og engagement.

I en tid hvor ord som »quiet quitting« og »medarbejderfastholdelse« er højt på lederagendaen, kan man frygte, at vi overser det, som betyder allermest for, at vi trives på jobbet. Der er en direkte forbindelse mellem dem, der svarer ja til at have en bedste ven på jobbet og de mest engagerede i deres arbejde. Den forbindelse er kun blevet stærkere efter covid-19, stigende hjemmearbejde og mere fleksible forhold.

Gallup spørger ikke, om vi har gode venner. Eller venner. Eller om andre er rare. De sætter det på spidsen og spørger specifikt, om der er en bedste ven.

En bedste ven er en, der vil en det godt. En der står bag en, når tingene er svære. En der drager omsorg for en. Ifølge Harvard Business Review er de af os, som har en bedste ven på arbejdet, ikke bare tilbøjelige til at være sundere og gladere, men de er også syv gange så engagerede i deres arbejde, som de der ikke er det. De er mere produktive, engagerede og tilfredse med deres arbejde end dem, der ikke har det.

I vores arbejdsliv har vi brug for hinanden. Og vi har brug for, at det ikke bare er en byttehandel – tid for penge – men et forhold, hvor vi oprigtigt ønsker hinanden det godt. Hvor vi kan tale om det, der er svært, og forvente støtte. Hvor tingene bliver bedre, fordi vi er sammen. Ikke bare om et ansvar og en opgave, men hvor vi bekymrer os oprigtigt om hinanden som mennesker.

I de seneste to år har jeg målt graden af psykologisk tryghed i mere 100 organisationer og spørger blandt andet til vores velvillighed over for hinanden med disse tre udsagn:

1. Det er let at bede de andre om hjælp.

2. Ingen undergraver bevidst andres indsats.

3. Vi værdsætter og bruger hinandens særlige færdigheder og evner.

Alle tre er vigtige – og direkte relaterede til at vi lykkes med vores opgaver og er stolte af måden, de løses på. Det er ikke nok at forvente, at vi kan række ud, og at andre er velvillige og støttende. Vi skal også føle os værdsatte. Det sidste kræver mere end ros eller et klap på skulderen. Det kræver, at vi bliver set. Mødt af tillid. At vores færdigheder og evner genkendes og får mulighed for at blive taget i brug.

Af de tre udsagn om psykologisk tryghed klarer de fleste organisationer sig bedst på det første – at det er let at bede andre om hjælp. Men det at blive set, værdsat, genkendt og få mulighed for at bruge hinandens særlige færdigheder og evner, ser vi i mindre grad. Det er et problem, for det er afgørende, når vi skal lave noget særligt vanskeligt eller specielt godt. Her er vi afhængige af hinanden.

Det handler om oprigtighed og interesse for hinanden, men også om at kunne have det sjovt. En byttehandel med penge for arbejde eller tjeneste for tjeneste er ikke nok. I den nye Top Gun-film, »Top Gun: Maverick«, bliver Tom Cruises figur spurgt af sin chef, hvorfor han har taget sine folk med på stranden og have det sjovt med at spille bold med og mod hinanden. Han svarer kækt uden at blinke: »Du bad mig skabe et team. Her er dit team«.

Det er en opgave for os alle, men især for dem, som har et ansvar for andre. Vejen til at klare vores største udfordringer kræver samarbejde. Og samarbejde kræver, at vi gør os umage med at være noget for hinanden og takke dem, som er noget for os. Har du en bedste ven på dit arbejde? Så husk ikke bare at takke for det, personen gør, men også for det, personen er og betyder for dig.