Skal der bonus til for at få flere kvindelige ledere?

CBS-forsker Sara Louise Muhr foreslog for nylig, at virksomheder skal indføre bonus for diversitet for at øge antallet af kvindelige ledere. Men hvad siger erhvervslivet til det? Vi har spurgt CEOen for Columbus og for Niras.

Foto til top - bonus
Det går i snegletempo med at få flere kvinder på lederposter i dansk erhvervsliv. Men hvad kan der gøres for at øge antallet af kvinder i ledende stillinger i erhvervslivet? CBS-professor Sara Louise Muhr foreslår bonus som et middel til at få flere kvinder i ledelse. Fold sammen
Læs mere

Det går i snegletempo med at få flere kvinder på lederposter i dansk erhvervsliv. Danmark halter efter de øvrige nordiske lande og ligger også under EU-gennemsnittet. I Danmark er kun én ud af syv topledere i de største virksomheder en kvinde. I Sverige er hver fjerde topleder en kvinde. Målt på lavere ledelsesniveau i store virksomheder og i det offentlige er der i Danmark 28 pct. kvinder mod 40 pct. i Sverige.

Så hvad skal vi gøre i Danmark for at få flere kvinder i lederstillinger?

Kvoter tør kun de modigste foreslå, for både i erhvervslivet og blandt de politiske partier bliver forslag om kvoter i bestyrelser pandet ned, hver gang de dukker op. Et forslag om kvoter på ledelsesniveau vil formentlig lide samme skæbne.

Kun få  – og det er vel at mærke mænd – har i nyere tid gjort sig talsmænd for en form for kvotering – også på ledelsesniveau. En af dem er Innovationsfondens direktør, Peter Høngaard Andersen, som her i Berlingske i sidste måned sagde følgende:

»Det er ikke, fordi jeg bryder mig om kvoter, men hvis man både i det private og det offentlige lægger sig i selen for at have en vis balance mellem kønnene i bestyrelser og ledelser, så kan man ret hurtigt flytte noget. Det er en opfordring til, at man bør kigge på det her og sørge for, at der er en vis balance.«

Men hvad ligger der ellers i værktøjskassen, som kunne være med til at øge antallet af kvinder i lederstillinger i erhvervslivet?

CBS-professor Sara Louise Muhr foreslog for nylig, at diversitet og kvinder bliver knyttet sammen med bonusordninger internt i virksomhederne. Hun forsker i forskellige aspekter af diversitet.

Sara Louise Muhr, professor ved CBS

»Hvorfor er vi i Danmark så bange for kvoter, bonus eller KPIer på kvinder? Det er formentlig, fordi det sårer vores nationale stolthed og selvbillede af, at vi selvfølgelig er lige.«


»Vi giver bonusordninger for alt muligt andet, så hvorfor ikke give bonus for diversitet?« sagde hun til et arrangement, hvor Erhvervsministeriet præsenterede en række inspirationscases, der skal være med til at få flere kvinder på ledelsesgangene og i bestyrelserne.

Ikke afvisende over for bonus

Men har Sara Louise Muhrs forslag nogen gang på jord i erhvervslivet?

Hos IT-virksomheden Columbus er CEO Thomas Honoré ikke afvisende.

»Det er ikke noget, vi har talt om. Men det kunne godt være noget, vi kunne finde på at overveje. Jeg er ikke helt afvisende,« siger Thomas Honoré.

»Man skal bare være opmærksom på, at hvis man knytter bonus til noget, så kan det være, at man glemmer noget andet. Det er eksempelvis også meget vigtigt for os at få unge medarbejdere ind i vores virksomhed, men måske kunne vi der slå to fluer med ét smæk,« siger han.

Hos Columbus er indsatsen for at få flere kvinder på lederposter foreløbig gjort synlig og målbar på en anden måde for at sætte skub i andelen af kvinder på lederposter.

»Vi har sat måltal for kvinder i bestyrelsen, i topledelsen, på de forskellige ledelsesniveauer og generelt i vores virksomhed. Vi rapporterer på det flere gange om året. Og så har vi også tilknyttet KPIer til andelen af kvindelige ledere på forskellige niveauer,« siger Thomas Honoré.

KPI er en forkortelse for key performance indicator, som er et styringsredskab, der kan hjælpe med at vurdere, hvor godt det går med at nå en række fastsatte mål.

Artiklen fortsætter under grafikken.

I den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras er CEO Carsten Toft Boesen ikke lun på tanken om at benytte bonus til at øge andelen af kvinder i ledende stillinger.

»Vi har en fælles opfattelse af, at vi skal øge andelen af kvindelige ledere i de dele af forretningen, hvor der er få kvindelig ledere, og det skal vi gøre, ved at vi vælger den bedste. Hvis vi kommunikerer noget som helst andet, så vil alle se på den pågældende kvindelige chef og tænke, at det var, fordi nogen skulle have nogle bonuspoint,« siger Carsten Toft Boesen.

Danmark er blevet overhalet

At bonus og KPIer ikke i større grad benyttes i Danmark som et middel til at få flere kvinder i ledelse, undrer CBS-forsker Sara Louise Muhr.

»Hvorfor er vi i Danmark så bange for kvoter, bonus eller KPIer på kvinder? Det er formentlig, fordi det sårer vores nationale stolthed og selvbillede af, at vi selvfølgelig er lige. Vi bliver nødt til at vågne op i Danmark og erkende, at vi sørme blev overhalet af nogle andre lande. For vi er faktisk ikke lige. Jeg tror, det gør ondt på rigtig mange – specielt mænd – at skulle vedstå, at vi faktisk ikke er lige, fordi de tager det som et personligt angreb,« siger hun.

Hun opfordrer danske topchefer til at tage ansvar for at få flere kvinder op gennem hierarkierne.

»Knyt diversitet op på ledelsesansvar. Det bliver nogle gange lidt varm luft, når direktører siger, at det er så vigtigt for os med kvinder, hvis der så ikke samtidig gøres noget konkret i organisationen, og man ikke har en strategi for det,« siger hun.

Hun mener, at viljen er der, men at der hersker en vis rådvildhed.

»Det er ikke, fordi viljen ikke er der, men man ved ikke, hvad man skal gøre, og man er bange for at stikke hånden ned i en hvepserede,« siger hun.