Konsulentfirma med ambitiøst mål: Vil være verdens lykkeligste virksomhed

Et usædvanligt og særdeles ambitiøst samarbejde mellem managementkonsulentfirmaet Valcon og det dansk forankrede Happiness Research Institute borer sig helt ind i kernen af medarbejdernes trivsel.

Thomas Fischer er adm. direktør for managementkonsulentfirmaet Valcon A/S. Virksomheden har sat sig meget høje mål, når det kommer til medarbejdertilfredshed. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Der er få ting, der er så inspirerende som ambitiøse mål. Managementkonsulentfirmaet Valcon har dog valgt at træde op på øverste trin af stigen og sætte et særdeles stort et af slagsen. Valcons mål er simpelthen at blive verdens lykkeligste virksomhed.

Konsulentvirksomheden har ca. 200 ansatte og kunder over en stor del af kloden, selv om den mest fokuserer på Skandinavien. At den vil gå efter at blive verdens lykkeligste virksomhed er noget, som burde give enhver topchef sved på panden. Valcons adm. direktør, Thomas Fischer, erkender da også, at målet er højt – men også at det er sat med god årsag.

»Selvfølgelig gør det mig nervøs. Vi er fuldt bevidste om, at når man har sagt det, så kan man ikke trække det tilbage. Det her kommer til at følge os resten af vores historie, og det er ikke noget, hvor man om et år kan komme og sige, at det var så det. Det her er et langt sejt træk,« siger han og tilføjer:

»Men vi gør det med god grund. Et hus som vores har kun én ressource, og det er dygtige folk. Den menneskelige kapital er altafgørende for os. Vi skal skabe de bedste ramme for at tiltrække og fastholde medarbejdere. Derfor er deres trivsel helt central.«

Stressfyldt branche

Historien om Valcons store fokus på medarbejdernes velvære får reelt fart på for halvandet års tid siden. Inspireret af tidens trends og ny litteratur om, hvad det egentlig er, der gør mennesker lykkelige, vælger Thomas Fischer at række ud til tænketanken og konsulentvirksomheden Happiness Research Institute, der også er forankret i København.

Happiness Research Institute bedriver forskning og en stor del af dens midler kommer fra fonde. Det udfører dog også konsulentopgaver. Ofte er det for internationale storbyer eller regioner, men i dette tilfælde hyrer Valcon instituttet til at nærstudere virksomheden og dens medarbejdere – både til gavn for Valcon selv og for forskningen på området, der udvikler sig hastigt i disse år.

Thomas Fischer ser ikke bare muligheder i at øge medarbejdernes generelle trivsel. Det hele handler også om, at han mener, at Valcon er et godt match som forskningscase – og at han mener, at virksomheden vil kunne høste gevinsterne af den. Høj tilfredshed er i hans optik vejen til mere engagerede, produktive og sundere medarbejdere.

»Vi er jo i en speciel branche. Det er sjældent et otte til fire-job at være managementkonsulent. Det ved folk også, når de går ind i branchen, men det kan være hårdt. Mange konsulentvirksomheder har en kort gennemsnitsansættelsestid. Det vil vi gerne gøre anderledes. Vi vil gerne have folk til at gøre karriere her hele livet,« siger han.

De vigtige relationer

Samarbejdet mellem Valcon og Happiness Research Institute har nu kørt knap et år og er mundet ud i en offentliggjort rapport, som for Thomas Fischer har været en øjenåbner. Nogle konklusioner har været forventede, andre slet ikke.

Et centralt emne i undersøgelsen er selvsagt medarbejdernes oplevelse af stress. Her har Thomas Fischer set, at selv om konsulentbranchen ofte er præget af en vi-kan-klare-det-hele-attitude, så er det reelt ikke altid korrekt set fra den enkelte medarbejders side. Undersøgelsen har vist, at der stadig er meget at arbejde med på det felt.

Stress skal dog ofte ses i en helhed. Og her har samarbejdet med Happiness Research Institute betydet, at Valcon og Thomas Fischer i dag ser bredere på medarbejdernes trivsel.

»Et andet interessant felt har vist sig at være medarbejdernes sociale relationer. De kommer ikke af sig selv. Specielt ikke i et konsulenthus som vores, hvor man nogle gange arbejder i meget små celler. Vi har mange udlændinge ansat, og for dem er arbejdspladsen et socialt ankerpunkt, der ikke må undervurderes,« siger han og tilføjer:

»Jeg ville nok ikke havde sagt det for et år siden, men i dag har vi fået en forståelse for, at vi skal sørge for, at medarbejdere ikke føler sig ensomme. Vi skal hjælpe med at skabe de relationer, som er så vigtige for folk.«

Den fulde pakke

Thomas Fischer har også fået øjnene op for, at Valcon skal se på andre områder, hvis virksomheden skal blive verdensmester i trivsel. Det gælder bl.a. når det kommer til motivationskræfter og medarbejdernes selvværd. Faktisk så dykker rapporten helt ned til noget så ikke-arbejdspladsrelevant som medarbejderes parforhold.

Sidstnævnte er ikke noget, som Thomas Fischer mener, han kan have en indflydelse på, men alligevel har det en værdi, at han er blevet klogere på, hvad det er, der udgør et lykkeligt menneske.

»Vi er jo kun arbejdsgiver og dermed kun en del af den fulde pakke, der udgør et liv. Men hvis du kan give folk et socialt netværk, mindre stress og større selvværd gennem arbejdet, så vil de altså tage det med hjem. Det kan blive til en løftestang til at få mere ro på i andre sider af livet. Derfor giver det mening at blive klogere på det hele,« siger han.

Valcon-ledelsens løfte om at blive verdens lykkeligste virksomhed er næppe noget, der nogle sinde vil kunne blive fastslået. Men løftet er afgivet. Det udgør et pejlemærke. Både for ledelse og de medarbejdere, det hele handler om.