The New York Times viste Netanyahu som en hund med davidsstjerne om halsen: Nu dropper avisen alle tegninger

En stærkt kritiseret tegning af Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, får avisen The New York Times til at droppe alle politiske tegninger. Avisens ledende tegner kritiserer ledelsen for at give efter for »moraliserende folkemængder«.

FILES-US-NEWSPAPER-TELEVISION-MASS-MEDIA
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

Tegningen, som blev bragt i The New York Times' internationale udgave i april, viser Benjamin Netanyahu portrætteret som en hund med davidsstjernen som halsbånd.

Føreren, der holder hunden, er USAs præsident, Donald Trump, iført en jødisk kippa og mørke solbriller, der skal symbolisere, at han lader sig lede blindt af Netanyahu.

Knap havde avisen forladt trykken, før vreden rejste sig. Tegningen fik omgående harsk kritik på sociale medier og særligt af jødiske organisationer, der så den som stærkt antisemitisk. Nu har tegningen og de vrede reaktioner ført til, at The New York Times fuldstændig stopper med at bringe politiske tegninger i den internationale udgave af avisen.

I årtier har The New York Times' internationale udgave bragt politiske tegninger, der spydigt og humoristisk har forsøgt at indfange verdens vigtigste begivenheder.

Avisens tegnere har det seneste år vist Trump som en tryllekunstner, der får sine skattepapirer til at forsvinde, Theresa May som en bilist, der er kørt ind i en blindgyde, og Vladimir Putin tegnet i bar overkrop overskrævs på en atomraket.

Tegningerne gør ofte grin med verdens statsledere og magteliten. Men fra 1. juli er det altså slut, annoncerer avisens ledelse nu.

Og det skyldes formentlig den kontroversielle tegning af den israelske premierminister, Benjamin Netanyahu, som har skabt vrede og forargelse. Netanyahu kommenterede også selv tegningen:

»Her taler vi ikke om legitim kritik af Israel, men systematisk, giftigt og overfladisk had,« sagde han og hævdede, at den kunne øge risikoen for angreb på jøder verden over.

The New York Times erkendte dengang i en undskyldning, at tegningen var stødende, og indrømmede, at det var en fejl at bringe den. Med beslutningen om nu helt at droppe tegningerne i den internationale udgave kommer The New York Times' internationale udgave på linje med den amerikanske udgave, som heller ikke bringer tegninger.

Avisens prisvindende tegner Patrick Chappatte skrev mandag aften om The New York Times' planer på sin egen blog, inden avisens ledelse selv annoncerede beslutningen.

»Det handler om journalistik og meninger i det hele taget. Vi er i en verden, hvor moraliserende folkemængder samles på sociale medier og rejser sig som en storm, der vælter ned over redaktioner i overvældende slag,« skriver han.

Patrick Chappatte skriver om beslutningen på sin Twitter-profil. Tegningen blev bragt dagen efter angrebet på Charlie Hebdo i 2015.

Nu er ikke tiden til at overgive sig til vrede forsamlinger på sociale medier, skriver Chappatte. Verden over – i lande som Tyrkiet, Rusland og Venezuela – er politiske satiretegnere sendt i fængsel eller på flugt af de magtfulde regimer, som de forsøger at udstille.

»Hvem skal vise kejser Erdogan, at han ikke har noget tøj på, når de tyrkiske tegnere ikke kan gøre det?« spørger han retorisk.

Det burde være The New York Times' ansvar, mener Chappatte. Avisen har publikum i hele verden, og i en tid, hvor medieforbrugerne bruger mindre og mindre tid på at fordybe sig, kan en skarp satiretegning stadig opnå stor gennemslagskraft.

»Stop med at være bange for den vrede forsamling. I den vanvittige verden, vi lever i, er den visuelle kommentar vigtigere end nogensinde. Og det samme er humor,« skriver Chappatte, som har arbejdet hos The New York Times siden 1995.

The New York Times-tegning af Deng Xiaoping efter massakren på Den Himmelske Freds Plads i 1989.