Norskejet tankskib ramt: Nu kan konflikten mellem Iran og USA for alvor eskalere

To olietankere har været udsat for et angreb ud for Oman i Den Persiske Golf. Hændelsen finder sted mindre end en måned efter, at flere skibe blev saboteret i regionen, hvor der er store spændinger mellem Iran og USA.

Et billede fra iransk stats-TV viser den norske olietanker i brand, efter den er blevet udsat for et angreb tidligere i dag. Ingen personer på skibet er kommet til skade. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO

To tankskibe, det ene norskejet, er blevet udsat for angreb nær det trafikerede Hormuz Strædet ved Den Arabiske Halvø. Ifølge branchemediet Tradewinds er mindst en olietanker ramt af en raket eller en granat, men disse oplysninger er endnu ubekræftede.

En eksplosion fik det norske olietankskib Front Altair til at bryde i brand, og skibet brænder endnu, skriver avisen VG. Besætningen på begge fartøjer er blevet evakueret.

Det er kun en måned siden, at en lignende episode fandt sted i samme højspændte område. Her blev fire andre skibe saboteret, hvilket USA har beskyldt Iran for at stå bag.

Den amerikanske flåde meddeler i dag, at den assisterer de to olietankskibe og bekræfter, at fartøjerne har været udsat for angreb. Angrebet fandt sted i området mellem Oman og Iran.

Billeder fra avisen Al Quds:

Det er stadig uvist, hvem der står bag angrebet. Hændelserne risikerer at forværre forholdet mellem USA og Iran og dermed antænde en større regional konflikt, frygter Lars Bangert Struwe, der er generalsekretær i den sikkerhedspolitiske tænketank Atlantsammenslutningen:

»Frygten er, at det amerikanske militær på et tidspunkt mener, at det bliver nødt til angribe mål, det finder mistænkelige. Og så kan det hele komme til at eskalere,« vurderer han.

Det norske selskab Frontline, der ejer Front Altair, bekræfter over for avisen VG, at skibet har været involveret i en hændelse, men ved endnu ikke, hvad der har ramt skibet.

Tre eksplosioner har fundet sted om bord på eller nær Front Altair, skriver nyhedsbureauet AFP. Det iranske statsmedie IRIB bringer billeder, som angiveligt viser det brændende skib.

Tidligere lød det fra Tradewinds, at et af skibene var blevet ramt af en torpedo, men der er angiveligt tale om en granat eller raket, idet skaden er sket over vandoverfladen, skriver Ritzau.

Et besætningsmedlem fra den anden olietanker – Kokuka Courageous, som sejler under panamansk flag – er blevet lettere såret, skriver Reuters. Kokuka Courageous var fra Saudi-Arabien på vej mod Singapore. Selskabet oplyser på sin hjemmeside, at der er hul i skroget.

Flere end 40 besætningsmedlemmer er blevet evakueret fra de to skibe og transporteres til en havn i Iran.

»Bolton ønsker krig mod Iran«

Dagens hændelse finder sted, mens spændingerne i det arabiske farvand allerede er høje. For en måned siden blev fire skibe – to fra Saudi-Arabien, et fra Norge og et fra Emiraterne – saboteret ud for De Forenede Arabiske Emiraters kyst i Hormuz-strædet, hvilket ikke langt fra, hvor dagens hændelse har fundet sted.

Den amerikanske præsidents sikkerhedsrådgiver, John Bolton, gav Iran skylden for de seneste angreb, men har ikke præsenteret beviser for påstanden. Indikerer USAs efterretninger også denne gang, at Iran eller iransk-støttede militser står bag angrebet, kan det anvendes som en anledning til at optrappe konflikten med Iran, vurderer Lars Bangert Struwe.

»John Bolton har i årtier ønsket en krig mod Iran og leder efter en undskyldning for at angribe. Står Iran bag angrebet på skibene, kan man blive bekymret for, om det kan være John Boltons påskud til at optrappe konflikten militært,« siger Lars Bangert Struwe:

»Det er det, man kan frygte.«

USA sendte i maj et hangarskab og et andet flådefartøj til farvandet ved Den Arabiske Halvø for at »imødegå øget iransk villighed til at udføre offensive operationer mod amerikanske styrker,« oplyste Pentagon.

Vigtigt at få lagt låget på

Op gennem 1980erne blev flere end 500 fragtskibe beskadiget, ligesom flere end 400 civile sømænd mistede livet i den såkaldte Tanker War. Den daværende krig mellem Iran og Irak spredte sig ud i Hormuz Strædet, og begge lande angreb handelsskibe for at skade hinandens interesser.

En gentagelse af den situation bør det internationale samfund for alt i verden undgå, siger Lars Bangert Struwe.

»Det er vigtigt at få lagt låg på denne konflikt, inden det eskalerer. Hvis det på ny bliver usikkert at sejle i Hormuz Strædet vil oliepriserne stige markant, og dette vil kunne mærkes af forbrugere i hele verden – også i Danmark,« siger Lars Bangert Struwe.

Danske Rederier holder et vågent øje med, om de skal ændre deres anbefalinger for danskejede skibe i området.

»Vi er i tæt dialog med myndighederne om situationen,« siger Asbjørn Overgaard Christiansen, der er fungerende direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning, til Ritzau.

Dagens episode har ført til en markant stigning i oliepriserne. Omkring 40 procent af verdens samlede transport af olie til havs går gennem Hormuz Strædet.