»Katastrofale situationer for piloter«: Mistanke rettede sig mod øst, da GPS-signalet forsvandt under NATO-øvelse

Den finske regering mistænker Rusland for at sabotere navigationssignaler under en NATO-øvelse. Det kan have alvorlige følger for luftfarten, lyder advarslen.

En norsk soldat under NATOs Trident Juncture-øvelse i de nordlige Norge. Øvelsen har udløst protester fra Rusland, der nu anklages for at bruge støjsendere til at blokere GPS-signalet i dele af øvelsesområdet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marius Vågenes Villanger / Fors

Klokken seks om morgenen blev en atypisk advarsel udsendt til piloter i det nordlige Finland.

»Ustabilt GPS-signal«, stod der i den kortfattede besked.

Advarslen tikkede ind mandag i sidste uge, og den var blot den seneste af slagsen i området nord for Polarcirklen.

Få dage forinden havde en pilot på en norsk Widerøe-flyvning rapporteret tab af signalet i et område omkring den nordnorske by Kirkenes nær den russiske grænse.

GPS-signalet bruges til navigation på alt fra skibe til luftfart, og udfald kan have alvorlige konsekvenser for sikker færdsel til havs og i luften.

Og måske var det netop sigtet. Ifølge de finske myndigheder var GPS-problemerne et resultat af en målrettet blokering.

Det var efter alt at dømme det store naboland Rusland, der demonstrerede sin kapacitet til elektronisk krigsførsel i protest imod NATOs seneste øvelse i Nordnorge, sagde Finlands statsminister, Juha Sipilä, forleden.

»Det var et budskab til alle, der deltog i militærøvelsen,« sagde Juha Sipilä til finsk TV.

Piloter kan ende i katastrofale situationer

Rusland har ikke lagt skjul på sin utilfredshed med den netop overståede Trident Juncture-øvelse, der var den største NATO-øvelse siden den Kolde Krigs afslutning.

Moskva varslede blandt andet en testaffyring af missiler nær øvelsesområdet som modsvar.

En blokering af GPS-signalet er imidlertid til fare for den civile luftfart, advarer formanden for det finske parlaments forsvarsudvalg.

»Vi er på et farligt område, når vi finder os på grænsen mellem militær og civil aktivitet. Det kan betydet, at piloter kan ende i uventede og katastrofale situationer,« siger Ilkka Kanerva til den finske TV-station YLE.

Nyere fly har dog en stribe systemer, som sikrer navigation og landing, hvis GPS-systemet svigter, siger luftfartskonsulent og tidligere trafikchef i Københavns lufthavn Hans Christian Stiggaard.

»Men man kan sagtens skabe store problemer for luftfarten, hvis man slukker GPS-signalet på det forkerte tidspunkt,« siger han.

Også sidste år var der afbrydelser af GPS-signalet i dele af det nordlige Norge under Ruslands rekordstore Sapad-militærøvelse nær grænsen til flere NATO-lande. Også i marts i år oplevede et norsk ambulancefly uforklarlige afbrydelser nær Kirkenes.

I april bekræftede de norske myndigheder, at man var i dialog med Rusland om at forsøge at forebygge yderligere blokeringer af signalet.