Det er ikke meget, der skal gå skævt, når et 400 meter langt containerskib skal kante sig gennem den smalle Suezkanal, og tirsdag aften gik det hele galt på én gang.
Kraftige vindstød og en meget uheldig kaptajn sendte nemlig skibet »Ever Given« ud af kurs på det værst tænkelig tidspunkt. Stævnen pløjede ind i kanalens sandede bred, mens bagenden drev den modsatte vej. Resultatet var, at skibet satte sig på tværs i kanalen som en prop i en flaske.
Og det var bare begyndelsen. Suezkanalen er en af den globale søfarts hovedveje, og både foran og bagved sejlede snesevis af lige så store container- og tankskibe. Lynsnart hobede en maritim trafikprop på flere end 100 fartøjer sig op i begge retninger.
»Det første, jeg tænkte, var, at det er saftsuseme uheldigt,« siger Morten Tinning, der direktør på Museet for Søfart i Helsingør.
»Den næste tanke er, at det måtte ske på et tidspunkt. Vi har nogle maritime flaskehalse, hvor det kan gå galt, og når det sker, har det store konsekvenser,« siger han.
Rokkede sig ikke
Besætningen på et Mærsk-containerskib var blandt de første vidner til den uheldige episode.
»Ser ud til, at vi kommer til at vente et stykke tid,« skrev et besætningsmedlem, Julianne Cona, på Instagram under et billede af skibet, der lå på tværs i den smalle kanal.
»En masse slæbebåde har forsøgt at trække og skubbe tidligere, men det rokkede sig ikke,« skrev hun videre.

Ifølge den egyptiske kanalmyndighed er den sandsynlige årsag dårlig sigtbarhed og kraftige vindstød fra en sandstorm, der skubbede skibet ud af kurs, hvorefter det er blevet taget af strømmen. Alle skibe i Suezkanalen har lods ombord, så kaptajnen var ikke alene om bommerten.
Myndighederne indsatte talrige slæbebåde, der i mere end et døgn knoklede for at bringe skibet flot. Midt på eftermiddagen onsdag var det imidlertid kun trukket »delvist fri« af bredden. I mellemtiden er en mindre alternativ kanal åbnet. Men dermed er problemerne ikke forduftet.
Proppen i Suezkanalen vil kunne mærkes i »dage og måske uger« i den internationale søfart, vurderer Morten Tinning fra Museet for Søfart.
»Når der er en trafikprop på Køge Bugt Motorvejen, så standses trafikken i en retning, og folk kommer for sent til et møde. Når trafikken i Suez går i stå, så vil det kunne mærkes i havne i mange dele af verden, fordi alt er timet så stramt. Alle har et bestemt tidspunkt, hvor de skal være i havn, og de har måske 15.000-18.000 containere, og for hver containere er der en modtager, der venter på sine varer på et bestemt tidspunkt,« siger Morten Tinning.
Et korthus, der ramler
Han anslår at prisen for forsinkelserne alene kan løbe op i et trecifret millionbeløb i amerikanske dollar.
»Det er sådan en kuglebaneeffekt, et korthus, der ramler sammen,« siger han.
Containerskibet »Ever Given« er ejet af det Taiwan-baserede firma Evergreen Marine. Skibet, der kan laste op til 220.000 ton, var på vej fra Kina.

Suezkanalen er hovedvejen for millioner af ton af varer og olie mellem Asien og Europa. Omkring fem procent af verdens råolie og ti procent af forarbejdede olieprodukter transporteres gennem kanalen. Blokeringen gav sig onsdag udslag i et hop på over to procent i olieprisen.
Onsdag eftermiddag var skibet endnu ikke bugseret fuldstændig på ret kurs, erkendte direktøren for den egyptiske kanalmyndighed, Osama Rabie, til al-Jazeera.
»Så snart vi får dette skib ud, vil tingene igen blive normale. Om Gud vil, så bliver det i dag,« sagde han.
