Google vil slukke for det politiske lasersigte – og Trumps folk er rasende

To tech-giganter vil begrænse brugen af intime data til politisk markedsføring forud for valg i Storbritannien og USA. Donald Trumps kampagnefolk frygter »angreb på ytringsfriheden«, mens den største spiller, Facebook, tøver.

Google og Facebook har længe tilbudt såkaldt mikromålretning af annoncer baseret på data indsamlet gennem mange år. Nu vil Google stramme op. Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Går du til valg på hårdere straffe og mere politi? Så skal din politiske kampagne ramme nervøse, enlige mødre og fædre med teenagebørn. Og din reklame skal vises, når din målgruppe er allermest utryg. For eksempel en fredag aften, mens børnene er ude i mørket. Så klinger budskabet nemlig bedst: »Ved du, hvor dit barn er lige nu?«

Eksemplet fremgår af en rapport fra det britiske datatilsyn om skræddersyede politiske reklamer på de sociale medier. Den slags annoncer kan i værste fald undergrave demokratiet, konkluderer rapporten. For de bygger på års indsamling af intime data om, hvordan man lettest kan påvirke lige netop dig, når du mindst venter det.