BBC kulegraver katastrofeinterview: Blev prinsesse Diana snøret af dokumentfalsk?

Britiske BBC hyrer nu en tidligere højesteretsdommer til at kulegrave anklager om manipulation og løgne forud for et afgørende interview med prinsesse Diana i 1995. Hendes ældste søn hilser undersøgelsen velkommen.

Prinsesse Diana og journalisten Martin Bashir i interviewet, der blev sendt 20. november 1995. 23 millioner briter så interviewet, der endte i totalskandale for prins Charles, kongehuset og ikke mindst for prinsesse Diana selv. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Det var interviewet, der beseglede prinsesse Dianas forhold til resten af det britiske kongehus, og i årevis har det været en gåde, hvordan det kunne gå så galt.

Nu varsler BBC en uafhængig undersøgelse af en række alvorlige anklager mod TV-profilen Martin Bashir. Han beskyldes for at manipulere og lyve sig til interviewet, der blev sendt for 25 år siden.

Derfor skal en tidligere højesteretsdommer, Lord Dyson, nu stå i spidsen for en undersøgelse af forløbet og anklagerne mod Martin Bashir, oplyser BBC.

»BBC er fast besluttet på at komme til bunds i sagen om disse begivenheder,« siger public service-kanalens generaldirektør, Tim Davie, i en pressemeddelelse.

Den to årtier gamle sag har »kastet meget mørke skygger over BBCs journalistik«, sagde kanalens tidligere bestyrelsesformand Lord Grade tidligere på måneden.

De blev gift i 1981 ved et eventyrbryllup, men intet gik, som det skulle. Prins Charles fandt tilbage til sin gamle elskerinde, prinsesse Diana fandt sig en elsker, og de bekrigede hinanden i medierne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ritzau Scanpix.

Baggrunden er nye oplysninger om, hvordan det famøse interview kom i stand.

En dokumentarfilm på Channel 4 offentliggjorde i sidste måned hidtil ukendte interne papirer fra BBC. De viser tilsyneladende, hvordan intervieweren og hans medarbejdere havde forfalsket bankudskrifter, så de gav indtryk af, at prinsesse Dianas nære medarbejdere udspionerede hende på vegne af efterretningstjenesten eller kongehuset.

Ødelæggende interview

De falske dokumenter skulle være en af årsagerne til, at prinsesse Diana valgte at stille op til det ødelæggende interview med Martin Bashir. 23 millioner briter så på, mens prinsessen beskyldte sin eksmand, prins Charles, for utroskab og fortalte om depression, selvskade og spiseforstyrrelser.

Kort efter interviewet blev Diana og Charles formelt skilt, og hun blev udstødt fra kongehuset.

Det er blandt andre Dianas bror, jarl Charles Spencer, der har ført an i anklagerne mod BBC-journalisten. Interviewet blev til på baggrund af »ren uærlighed«, sagde han tidligere på måneden til The Daily Mail.

Ifølge Charles Spencer luftede Martin Bashir en række alvorlige og falske beskyldninger mod højtstående medlemmer af kongehuset for at manipulere sig til interviewet.

Prinsesse Dianas ældste søn, prins William, byder undersøgelsen velkommen og kalder den »et skridt i den rigtige retning«.

»Den bør hjælpe med at fastslå sandheden om de handlinger, der førte til Panorama-interviewet og de efterfølgende beslutninger taget af BBC dengang,« lyder det i en udtalelse fra prins William.

Den 57-årige Martin Bashir arbejder fortsat hos BBC. Han har ikke kommenteret sagen, da han er indlagt efter en hjerteoperation.

Prinsesse Diana døde i 1997 i et biluheld i Paris.