Efter Berlingskes afdækning af såkaldt mistede og forsinkede 112-opkald til Region Hovedstadens vagtcentral, var det klart at politikerne måtte til bunds i sagen.
Derfor igangsatte regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) »straks« en redegørelse af sagen, som han fortalte, at han ikke tidligere havde hørt om, før Berlingske skrev om den.
Den redegørelse har flere politikere ventet på, for skønt problemerne synes tydelige, er en tilbundsgående redegørelse ikke offentliggjort endnu, har blandt andre den forhenværende regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen (S), sagt.
Men det bliver den i dag – på en måde i hvert fald.
Ingen forberedelsestid
I dag, tirsdag 5. september, skal medlemmerne af forretningsudvalget i Region Hovedstaden præsenteres for en mundtlig redegørelse. Ikke en skriftlig – men en mundtlig.
Den kommer efter alt at dømme til at indeholde afdækning af blandt andet kapacitetsudfordringerne i Region Hovedstadens Akutberedskab, procedurer ved køopkald (opkald, der ikke går direkte igennem hos vagtcentralen), konsekvenserne ved et stort antal køopkald samt konkrete køopkald, som medierne har beskrevet.
Det står dog klart, at politikerne ikke kommer til at drøfte en skriftlig redegørelse i første omgang, kun en mundtlig, som bliver præsenteret af den eksterne konsulent Mads Koch Hansen på mødet i forretningsudvalget.
Ifølge beredskabets netavis, Beredskabsinfo.dk, kommer den mundtlige redegørelse i første omgang for, at regionspolitikerne kan få muligheden for at tilkendegive, hvilke handlinger og løsninger, regionens embedsmænd skal forberede frem mod et ekstraordinært forretningsudvalgsmøde og regionsrådsmøde i næste uge.
Politikerne får dermed ikke mulighed for at forberede sig på den skriftlige redegørelse, som først vil blive offentliggjort efter mødet i dag.
Afdækning af arbejdsmiljøet
Redegørelsen vil også komme til at belyse arbejdsmiljøet i akutberedskabet.
Søndag bragte Berlingske en artikel om arbejdsmiljøet. 35 nuværende og tidligere medarbejdere i akutberedskabet samt fire tidligere ledere fortalte om en ledelse, som de mente tog dårligt imod kritik, offentligt udstillede personer, som påpegede problemer, og benyttede sig af tjenstlige samtaler.
144 medarbejdere har på 12 måneder forladt deres stillinger i akutberedskabet, hvilket svarer til knap en fjerdedel af medarbejderne.
»Jeg bidrager til den her afdækning, fordi jeg har set så mange stærke og dygtige medarbejdere gå grædende hjem, efter de har været til samtale med ledelsen. I sidste ende har situationen konsekvenser for borgerne, fordi medarbejderne stopper, og vi ikke er nok tilbage til at besvare borgernes 112-opkald,« lød det fra en nuværende medarbejder i vagtcentralen.
Berlingskes afdækning begyndte 9. september i år, hvor 30 nuværende og tidligere medarbejdere fortalte om særligt de mistede opkald – en betegnelse, som vagtcentralen selv bruger, og som dækker over 112-opkald, der ikke besvares inden for 22 sekunder.
Redegørelsen kommer også til at dreje sig om løsninger. Altså bud på hvad der allerede er gjort, og hvad der yderligere kan gøres blandt andet med politiske tiltag.