Forsker: Fokus på præstationer og høje karakterer gør gymnasieelever dovne og umotiverede

Mange gymnasieelever mangler motivation i skolen i dag, og det er præstationssamfundets skyld, lyder det fra ungdomsforsker Noemi Katznelson. Hun er uenig i, at de unge ikke lider under karakterræs og præstationspres, som flere forskere, elever og lærere de seneste par dage har sagt i Berlingske.

Unge i gymnasierne er mere umotivere end tidligere. Det skyldes, at der er for stort fokus på karakterer og præstationer i skolen i dag, lyder det fra ungdomsforsker. Asger Ladefoged

Gymnasieelever er mere umotiverede end tidligere. De hænger over bordene, lytter ikke efter i timerne eller sidder med høretelefoner i ørene og kigger ned i deres computerskærme, mens læreren underviser.

Sådan har eksperter, elever og gymnasielærere tegnet billedet af gymnasieeleverne i Berlingske de sidste par dage, og sådan har Noemi Katznelson, der er centerleder på Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, også et indtryk af, at virkeligheden er.