Restaurantfestival indtager København: »Alt, hvad der får folk til at gå ud og spise lige nu, er vigtigt«

Fra på mandag kan man igen shoppe rundt mellem byens restauranter til faste priser. Med det, de kalder »Dining Week Genåbning«, håber arrangørerne, at flere vælger et måltid ude i byen. Ikke mindst i København, hvor branchen har udsigt til en sommer med få turister.

Restaurationsbranchen lider. Nu skal en særlig udgave af Dining Week få flere til at gå på restaurant. Her Tramonto, der ligger på taget af Hotel Ottilia i Carlsberg Byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Det er ikke længe siden, at københavnerne sidst kunne shoppe rundt mellem byens restauranter til gode priser. Det skete, da Dining Week i februar fejrede tiårsjubilæum, dengang corona-epidemien stadig var i sin vorden på disse breddegrader.

Nu – fire måneder og en kæmpe krise senere – er restaurantfestivalen tilbage.

»Dining Week Genåbningen« kalder arrangørerne den aktuelle udgave. Konceptet er mere eller mindre, som det plejer: Man booker på forhånd bord til en fast menu, der koster 250 kroner for tre retter – få steder hedder det 500 kroner for ti serveringer.

»Restaurationsbranchen er blevet trukket igennem en forfærdelig tid. De har mistet en hulens masse penge, og mange ligger på vippen til at begære konkurs. Alt, hvad der får folk til at gå ud og spise lige nu, er vigtigt,« siger Bjørn Beyer fra Foodmovers, som sammen med Politiken står bag den aktuelle Dining Week.

Bjørn Beyer, arrangør af Dining Week Genåbning

»Normalt sænker vi priserne for at gøre det attraktivt for forbrugeren at hoppe lidt rundt. For at hjælpe restauranterne, har vi denne gang hævet priserne til det, der normalt er gennemsnittet for en treretters menu.«


Fra en til to uger

Selv om konceptet ligger tæt op ad det traditionelle, er alt er dog heller ikke her, som det plejer. For eksempel varer festivalen denne gang to uger frem for en.

»Da vi for nogle uger startede med at planlægge den her udgave af Dining Week, var der et afstandskrav på to meter, så vi tænkte, at ved at forlænge til to uger kunne restauranterne få det samme antal gæster igennem. Tingene ændrer sig jo fra dag til dag,« siger han.

Priserne er desuden hævet med cirka 40 kroner for en tre-retters menu, og gebyret til arrangørerne er minimeret, fortæller Bjørn Beyer:

»Normalt sænker vi priserne for at gøre det attraktivt for forbrugeren at hoppe lidt rundt. For at hjælpe restauranterne, har vi denne gang hævet priserne til det, der normalt er gennemsnittet for en treretters menu. Fordelen for restauranterne er, at de ved præcis, hvor mange gæster, der kommer,« siger han.

Sammy Shafi, ejer af Kokkeriet

»Vi lever af gastroturisterne i løbet af sommeren. Så vi har virkelig brug for at gøre københavnere, jyder og alle danskere opmærksomme på, hvad vi laver.«


Ud over at gøre danskerne opmærksomme på restauranterne – ikke mindst i København – ønsker arrangørerne at skabe et alternativ til alle de festivaler, der er blevet aflyst.

»Hele Dining Week-oplevelsen, hvor du ikke skal tage stilling til, hvad du skal have at spise, og kan fokusere på stemningen og oplevelsen, er intakt. Man sidder med andre ord sammen med andre i modsætning til, når du sætter dig ind og kigger i et a la carte-kort. Så mens festivalerne er aflyst, kan vi her lave noget, der har en eventform,« siger Bjørn Beyer.

»Eksponering er vigtig som aldrig før«

listen over restauranter er steder som Bernstorff Slot, Restaurant Cofoco, Tramonto Rooftop og Nærvær. Kokkeriet er også en af de restauranter, der deltager i Dining Week Genåbning. Michelin-restauranten i København tager 500 kroner for ti serveringer og en eventuel vinmenu til 500 oveni. Her er udsolgt til begge uger.

»Vi er med for at fortælle, at vi er her, og for at vise, hvad vi laver. Man kan sige, at vi showcaser vores mad, vores vin og vores service, og så håber vi selvfølgelig, at vi skaber et stamklientel gennem de her mange besøg,« siger ejer af Kokkeriet, Sammy Shafi.

Kokkeriet er en af de restauranter, som deltager i »Dining Week Genåbning« med ti serveringer. Normalt lever de af madturister på denne årstid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dining Week.

Det er anden gang, restauranten deltager i Dining Week. Denne gang er det dog lidt anderledes.

»Eksponering er vigtig som aldrig før. Man kan tage nok så flotte billeder, men hvordan er det at opleve stedet? Vi bruger det her som et slags åbent hus,« siger Sammy Shafi.

Han lægger ikke skjul på, at restauranten går sommeren i møde med en vis mistro.

»Vi startede rigtig godt efter genåbningen, og interessen er der. Men vi håbede selvfølgelig på, at når interessen blandt københavnerne måske dalede hen mod sommerferien, ville grænserne være åbne for turister fra flere lande. Så det er et ordentligt slag, at det ikke er tilfældet,« siger Sammy Shafi.

»Siden 2010-11 har 70 procent af vores gæster på den her årstid været turister. De kommer til København specifikt for at spise – også selv om det er 30 grader udenfor. Vi lever af gastroturisterne i løbet af sommeren. Så vi har virkelig brug for at gøre københavnere, jyder og alle danskere opmærksomme på, hvad vi laver,« tilføjer han.

»Kom nu afsted«

Dining Week finder sted i hele landet. Det er dog især København, der er fokus på lige nu – ikke mindst med udsigten til, at langt færre turister vil overnatte i hovedstaden, fortæller Bjørn Beyer.

»Restauranterne er noget at det, der former vores by. Spørgsmålet er, om vi har en gastrometropol om et halvt år, om turisterne kommer igen, og hvor mange restauranter, der overlever. Om lidt er kompensationen slut, og restauratørerne står med udsigt til en sommer uden turister,« siger Bjørn Beyer, som håber, at festivalen vil få flere til at spise ude i København – også hen over sommeren.

»Det kan godt være, at danskerne skal være turister i deres eget land i år, men det er normalt noget, der sker i vandkantsdanmark. Men hvis vi kan hjælpe med at få københavnerne ud at spise, er det et godt skridt på vejen. Vi vil gerne sige til danskerne: »Kom nu afsted«,« siger han.