På københavnsk restaurant skal du betale et coronagebyr: »De fleste kan afsætte ti kroner mere, når de er ude at spise«

Både frisører og tandlæger har gjort det. Nu følger restauranterne trop. For en københavnsk restaurant har coronakrisen betydet, at man opkræver alle gæster et særligt coronagebyr. »Når krisen er væk, forsvinder gebyret også,« lyder det fra restaurantejer.

»Jeg tror godt, de fleste kan afsætte ti kroner mere, når de ude at spise. Men jeg håber, vi kan fjerne det på den anden side af sommerferien,« siger Finn Paulsen, ejer af Nærvær. Her er restauranten fotograferet udefra. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Der er blevet hængt skilte op i restauranten Nærvær, der ligger på Strandgade i København. Det er ikke kun gode coronaråd, der står skrevet på skiltene. Der er også informationer om det nye tiltag, restauranten har indført under coronakrisen. Fremover skal alle gæster, der besøger restauranten, betale et »coronagebyr« på ti kroner.

Det har restauranten valgt at gøre, fordi man gerne vil være transparent og ikke har mulighed for at huse selskaber, bryllupper og konfirmationer som normalt. Det kan mærkes økonomisk.

Finn Paulsen, ejer af restauranten Nærvær

»2020 bliver et virkelig træls år for de danske restauranter. Og derfor beder vi gæsterne hjælpe os med, at vi også er her om nogle år. «


»Vi kunne også have valgt at regulere priserne, hvad jeg også selv har set andre gøre. Men vi vælger at beholde vores normale priser og sætter et midlertidigt gebyr på, så når krisen er væk, forsvinder gebyret også,« siger ejeren af restauranten, Finn Paulsen.

Han fortsætter:

»Vi har jo fået restriktioner om, at vi ikke må have så mange gæster i restauranten, som vi plejer. Dermed bliver vi sat tilbage i forhold til tidligere. Alle selskaber er aflyst. En del af det forretningsgrundlag, vi driver vores restaurant på, er væk i øjeblikket. Vi har også fået en masse restriktioner i forhold til rengøring. Vi skal spritte meget mere af, og vi skal have sprit stående. Vi har derfor en direkte meromkostning.«

Coronagebyrer er ikke et nyt initiativ. Da frisørerne og de øvrige liberale erhverv åbnede i april, opkrævede flere et lignende gebyr. Det samme gælder for flere danske tandlæger. Det er imidlertid et nyt syn for restaurationsbranchen, der fik lov til at genåbne mandag i sidste uge, hvis de overholdt en række restriktioner. Blandt andet skal hver gæst have to kvadratmeter gulvplads.

»Jeg tror godt, de fleste kan afsætte ti kroner mere, når de ude at spise. Men jeg håber, vi kan fjerne det på den anden side af sommerferien,« siger Finn Paulsen, ejer af Nærvær. Her er restauranten fotograferet udefra. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

I deres gode ret

Efter at Finans som et af de første medier bragte historien om coronagebyr i restaurantverdenen, har restauranternes brancheorganisation, HORESTA, kommenteret nyheden på sin hjemmeside.

Horesta understreger, at det er op til den enkelte restaurant at beslutte, om den vil indføre lignende gebyrer. Juridisk er der intet, der står i vejen for det, så længe gæsterne bliver oplyst om det, og det ikke er »uforholdsmæssigt højt«, lyder det.

»Virksomhederne har haft udgifter forbundet med de nye retningslinjer, og de er i deres gode ret til at opkræve et gebyr fra kunderne. Det må dog ikke komme som et chok for gæsterne, når de får regningen, så de skal have informationen inden købet, og der skal være det, vi kalder proportionalitet. Altså en sammenhæng mellem gebyret og den udgift, virksomheden har haft,« udtaler Horestas erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, på brancheorganisationens hjemmeside.

Kaare Friis Petersen forventer dog ikke, at den slags gebyrer bliver meget udbredte. Han understreger i samme forbindelse, at gebyrer som det, Nærvær har indført, kan påvirke gæsternes helhedsoplevelse.

Et »træls« år

Finn Paulsen fra Nærvær håber, at andre restauranter vil gøre det samme. For det er med til at understrege over for gæsterne, at det indeværende år langtfra bliver et godt restaurantår.

»2020 bliver et virkelig træls år for de danske restauranter. Og derfor beder vi gæsterne hjælpe os med, at vi også er her om nogle år,« siger han.

Han understreger, at Nærvær ikke er ved at lukke. Men restauranten byggede om sidste år og kom derfor ud med et underskud. Det bliver efter de gældende regler modregnet, når restauranten søger om at få del i hjælpepakkerne. I forlængelse af det fortæller han, at Nærvær er omtrent 400.000 til 500.000 kr. bagud på grund af coronakrisen.

Hvad kommer ti kroner pr. gæst til at betyde i det store regnskab?

»Vi mangler vores selskaber, og vi mangler turisterne. Dem er vi vældig afhængige af. Det er som sagt ikke sådan, at vi er ved at lukke. Det er ikke derfor, vi gør det. Vi må også bare være ærlige og sige, at vi driver en forretning, og vi kan ikke tage penge med på arbejde for at kunne drive forretning. Jeg tror godt, de fleste kan afsætte ti kroner mere, når de ude at spise. Men jeg håber, at vi kan fjerne det på den anden side af sommerferien,« siger Finn Paulsen.