Mikkeller laver ny øl til fastfoodgigant: »Burger King er sgu da også hipster«

Mikkeller er kendt for sin hipsterøl, der drikkes over hele verden. Nu skal øllen demokratiseres og gøres let tilgængelig på Burger King. »Vi prøver blot at højne niveauet i stedet for bare at lave noget til masserne,« siger Mikkel Borg Bjergsø.

Iværksætter og ølentusiast ­Mikkel Borg Bjergsø er manden bag ­ølmærket Mikkeller. Der er gang i masser af projekter, og fra 24. juni kan man købe en helt ny Mikkeller-øl hos fastfoodkæmpen Burger King. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Normalt associerer man Mikkellers mikrobryg og designerøl med hipstere og feinschmeckere, men nu kan man snart drikke en Mikkeller-øl på noget så almindeligt som Burger King.

I et nyt samarbejde mellem burgerkæden og den danske ølmager Mikkel Borg Bjergsø samt Mikkeller skal ølvirksomheden levere alkoholfri øl til alle Burger Kings fastfoodrestauranter i Danmark og Sverige.

Øllen er en del af Burger Kings nye strategi, hvor man vil tage kampen op med de talrige mindre burgerkæder, som eksempelvis Gasoline Grill og Jagger, der er blevet en fast del af danskernes burgerbevidsthed.

Burger King vil nu satse på to forskellige gourmetburgere med bedre bøffer og råvarer, og derfor vil man også introducere en gourmetøl ved navn The King’s Cup, som man mener, den forfinede burger skal ledsages af.

Men hvordan harmonerer hipsterøl med mainstream fastfood? Helt fint, hvis man spørger Mikkel Borg Bjergsø, der er manden bag Mikkeller.

»Burger King er sgu da også hipster. Burger King har for min generation en historie, der er fed, retro og unik. I dag prøver de rent faktisk at lave noget, der sætter barren for den type burgerrestauranter lidt højere,« siger han om samarbejdet.

Mikkel Borg Bjergsø, administrerende direktør for og grundlægger af Mikkeller

»For de fleste mennesker er alkoholfri øl lidt et fyord, det smager skidt, for det gjorde det i gamle dage. Det vil vi gerne ændre på, og vi er nu nået til et sted, hvor det smager lige så godt som almindeligt øl.«


Et af målene for Mikkel Borg Bjergsø er at skabe en demokratisering af kvalitetsøl. Han vil gerne gøre specialøl mere tilgængeligt for en større gruppe mennesker.

»Ideen om at komme ind et sted, hvor mad er tilgængeligt for de fleste, og hvor både unge, gamle og alle midt i mellem spiser en gang imellem, det synes jeg er fedt. Mikrobryg kan være lidt ekskluderende,« siger han.

»Mit hovedmål med det, jeg laver, er at få hele verden til at drikke bedre eller anderledes øl. Jeg laver ikke øl til en bestemt befolkningsgruppe, jeg laver i virkeligheden øl til alle.«

Alkoholfri øl er en trend, der ifølge Mikkel Borg Bjergsø har vokset sig større over de senere år. Hos Mikkeller har de brugt de seneste syv år på at udvikle alkoholfri øl.

»For de fleste mennesker er alkoholfri øl lidt et fyord, det smager skidt, for det gjorde det i gamle dage. Det vil vi gerne ændre på, og vi er nu nået til et sted, hvor det smager lige så godt som almindeligt øl,« siger han.

Skal nok få hug

At en hypet mikrobrygger skal lave øl til en mainstream fastfoodkæde skal nok få kritikere til at tale om sell out, men det tager Mikkel Borg Bjergsø med ophøjet ro.

»Nogle vil helt sikkert mene, at det er sell out. Specielt i vores kredse, hvor der er nogle ret hardcore ølentusiaster. Så snart vi gør noget, der ikke passer ind i rammerne, så skal vi nok få hug for det, men vi er vant til at få hug.«

Mikkeller har skabt en ny øl, der ifølge Mikkel Borg Bjergsø selv »er på fuldstændig samme kvalitetsniveau som Mikkellers andre alkoholfrie øl«. Havde de valgt at lave en hurtig og nem øl, der var billig at producere, så havde det nok nærmet sig sell out, mener han.

»Vi prøver blot at højne niveauet, i stedet for bare at lave noget til masserne. Vi er sgu ikke for snobbede til at sætte os på bodegaen og drikke en Carlsberg, eller for snobbede til at lave øl sammen med Burger King. Det er en vigtig del af vores brand, så vi tager kritikken, hvis den kommer, og går i dialog med kritikerne,« siger han.

Samarbejdet blev indledt for et halvt års tid siden og er ifølge Mikkel Borg Bjergsø ikke en løsning for at tjene hurtige penge midt i coronakrisen, der også har været hård ved Mikkeller. Men bliver det en succes, kan Burger King blive en rigtig god kunde.

»Det er ikke det, vi skal overleve på. Det en kunde ligesom alle andre, men hvis det bliver en succes, kan det blive store volumener, så det håber vi da, at det bliver.«

Ikke en øl til unge

Hos Burger King har man tidligere solgt andre typer af alkoholfri øl, men det har været i meget små mængder. Nu håber man, at Mikkellers nye øl kan blive en stor succes.

»Vi har haft det på menuen før, men det er ikke i samme liga som Mikkeller. De bringer kvaliteten af øl til noget helt nyt, og det gør hele forskellen,« siger Daniel Schröder, marketingchef for Burger King i Danmark.

Daniel Schröder, marketingchef for Burger King i Danmark

»Vi bliver aldrig nogensinde ligeså cool som Gasoline Grill, men jeg tror, vi kan blive cool på en anden måde.«


Hos Burger King vil de gerne tage kampen op med de mange burgerjoints og være med på trenden med gourmetburgere, hvor folk er villige til at betale mere for en god burger. Derfor bliver Burger Kings nye burgere også dyrere end eksempelvis en gængs Whopper.

Burger Kings bud på en ny gourmetburger. Den ene burger laves med den argentinske urtesauce chimichurri, bacon og cheddar, mens den anden nye burger byder på smeltet fransk Florental-ost, sennepsdressing og karamelliserede løg. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

»Vi ønsker at gøre nogle af vores burgere skarpere ved at bruge flere premiumingredienser og tilbyde en anden oplevelse, som man også kan få på de mindre burgerjoints. Vi bliver aldrig nogensinde ligeså cool som Gasoline Grill, men jeg tror, vi kan blive cool på en anden måde, og vi kan bringe en lignende oplevelse til endnu flere mennesker, og det er det, der driver os,« siger Daniel Schröder.

At der nu skal sælges alkoholfrie øl hos Burger King betyder, at børn ret beset kan drikke en øl til deres burger, men hos Burger King har de også de etiske briller på, og de ønsker ikke at fremelske en drukkultur, selv om der ingen alkohol er i øllen.

»Lovmæssigt kan vi servere alkoholfri øl til alle. Vi er lige nu ved at sætte nogle interne retningslinjer, for vi vil ikke promovere øl til eksempelvis børn. Fra vores perspektiv er det vigtigt med en ansvarlig holdning. Vi ønsker ikke at normalisere øl i en ung alder,« siger Daniel Schröder.