Dødsulykker og »anarki«: Nu slår Paris hårdt ned på elløbehjul

Bystyret i Frankrigs hovedstad har mistet tålmodigheden med elløbehjulene. Det bliver forbudt at parkere på fortovet, farten sættes ned, og især skal der luges ud blandt for mange udlejningsfirmaer.

FILES-FRANCE-TRANSPORT-URBAN-SCOOTER
De kommunale myndigheder i Paris, der længe har forsøgt at tale sig til rette, er nu klar til at indføre fartbegrænsninger og forbud for at banke udlejningsfirmaer og elløbehjulsbrugere på plads i trafikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALAIN JOCARD

Mandag aften mistede en 25-årig mand livet i Paris, da han på sit elløbehjul kørte ud foran en varevogn.

Det er den anden dødsulykke i den franske hovedstad på få måneder, der involverer brugere af det populære transportmiddel.

Og selv om det nye og strengere regelsæt, som bystyret nu bebuder, næppe ville have forhindret ulykkerne, understreger de behovet for at få styr på det vildtvoksende fænomen.

Myndighederne i Paris har – ligesom i mange andre europæiske storbyer – haft svært at finde ud af, hvad de skulle mene om de mange elløbehjul, som i løbet af det seneste års tid er dukket op i trafikken.

På den ene side har man budt et effektivt transportmiddel, der hverken larmer eller forurener, velkommen. På den anden side har løbehjulene på rekordtid vist sig at være både generende og farlige for fodgængere og andre trafikanter.

»Stop for anarki«

Så sent som 16. maj forsøgte bystyret at få enderne til at mødes på frivillig vis, da man indgik en aftale om god opførsel med de mange firmaer, der udlejer løbehjul efter den deleøkonomiske free floating-model.

Men nu er tålmodigheden sluppet op, og Paris' socialistiske borgmester, Anne Hidalgo, lod forleden forstå, at hun har skiftet guleroden ud med stokken og besluttet at »sætte en stopper for anarkiet« med en række tiltag:

  • Færre udlejningsfirmaer: Mindst 12 firmaer opererer p.t. i den franske hovedstad. Det er for mange, og bystyret vil de kommende måneder gennemføre en udbudsproces, der skal bringe det ned på to eller tre.
  • Færre løbehjul: Det vurderes, at 35.000-40.000 løbehjul for øjeblikket drøner rundt i byen. Antallet skal ned på 12.000-15.000. »Tre firmaer med hver 5.000 ville være passende,« siger en talsmand for kommunen til Le Monde.
  • Parkering forbudt: Hidtil har det været tilladt at parkere løbehjul på fortovet, hvis de ikke generede fodgængerne – eksempelvis mellem to vejtræer. Men nu skal de helt væk og må fremover dele parkeringsareal med motorcykler og biler.
  • Fartbegrænsning: Udlejningsfirmaerne får besked på at sætte løbehjulenes nuværende tophastighed på 25 km/t. ned til 20 km/t. Farten skal helt ned på otte km/t. i gågader og på pladser.

Ideologisk debat om forretningsmodel

Når Paris først nu skrider ind mod et kaos, der efter manges mening har fået lov at herske alt for længe, handler det også om jura.

Uden den lov på området, som Nationalforsamlingen for øjeblikket er i gang med at behandle, ville det være umuligt for bystyret at håndhæve flere af de bebudede regler.

Under alle omstændigheder er der ingen udsigt til, at stramningerne vil stoppe den ophedede og på nogle punkter også ideologiske debat om elløbehjulene og udlejningsfirmaernes forretningsmodel.

»Det er ikke nok at sætte grænser for hastigheden. Hvis vi vil løse problemerne, skal free floating-udlejning helt forbydes,« siger Danielle Simonnet fra venstrefløjspartiet La France insoumise til Le Monde.

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa