De Gule Veste har sat Frankrig i økonomisk undtagelsestilstand

Mens handelserhvervene opgør deres tab til 20-35 pct., melder fransk-bosatte Per Wistoft om mangel på både friske dagligvarer og bevægelsesfrihed i sit lokalområde nær Nîmes. Alligevel støtter han De Gule Veste, der gør klar til for anden uge i træk at indtage Paris.

To »gule veste« orienterer en lastbilchauffør i østfranske Colmar. Her har demonstranterne blokeret en rundkørsel, der huser en kopi af Frihedsgudinden. Efter to ugers protester begynder der at være mangel på især friske dagligvarer overalt i Frankrig.  Sebastien Bozona/AFP/Ritzau Scanpix

Først på ugen tog Per Wistoft chancen og kørte af sted mod Genève til et forretningsbesøg. Han havde via gode kontakter fået fingre i 25 liter af den benzin, som i dagevis ellers havde været umulig at opdrive på de lokale servicestationer. Men efter små 100 kilometer måtte han vende om.

»Jeg kunne simpelthen ikke komme ud på motorvejen, fordi alle tilkørslerne var blokeret,« fortæller den tidligere topchef i shippingbranchen.

De Gule Vestes protestaktioner påvirker også på andre måder hverdagen i området nær Nîmes i det sydlige Frankrig, hvor Per Wistoft og hans franske kone har slået sig ned.

»Siden i onsdags har man ganske vist igen kunnet tanke benzin. Men især friske dagligvarer som æg og mejeriprodukter mangler i butikkerne, hvor der er stadig flere tomme hylder. Og vi kan ikke komme ind til Nîmes og købe ind dér pga. blokader,« fortæller han.

Også på makroøkonomisk niveau begynder de nu to uger lange og spontant opståede protester mod nye grønne afgifter på diesel og benzin at trække tænder ud.

Skidt for julehandlen

Fédération du commerce et de la distribution, der organiserer virksomheder i detailhandels- og distributionsbranchen, opgør den tabte omsætning i de seneste to weekender til henholdsvis 35 og 20 pct. og advarer om dramatiske konsekvenser for kunder, leverandører og ansatte, hvis også julehandlen bliver berørt.

»Den nuværende situation er fuldstændig uholdbar for handelserhvervene, både økonomisk og socialt,« lyder det fra CDCF, en anden brancheorganisation.

I en helt særlig situation står butikkerne på Paris' fashionable strøg Champs-Élysées, hvor De Gule Veste lørdag, og for anden uge i træk, har indkaldt til demonstration uden tilladelse.

Sidste lørdag førte demonstrationen til gadekampe, hærværk og i enkelte tilfælde plyndringer. I forsøg på at undgå en gentagelse lukkes boulevarden for biltrafik, mens fodgængere kun vil få adgang efter et identitetstjek.

Samtidig har de handlende fået besked på at fjerne løsøre og dække vinduesfacader af. Forholdsregler, der næppe vil fremme julehandlen på den første dag i december, hvor butikkerne på Champs-Élysées hver især normalt omsætter for adskillige hundredtusinde kroner.

De må forstå, at man altså ikke har råd til elbiler med 1-2.000 euro i månedsløn; så triller man rundt i en 10 år gammel model.

Det stopper ikke her

Men De Gule Vestes i flere tilfælde dramatiske aktioner både i hovedstaden og andre steder i landet er åbenbart nødvendige for, at præsident Emmanuel Macron og hans regering kan forstå, hvad der foregår i landdistrikterne, mener Per Wistoft.

»De sidder i Paris og tror, at man sagtens kan klare sig uden bil, men fatter ikke virkeligheden herude. Og når de vil have folk til at købe el- og hybridbiler, må de forstå, at det har man altså ikke råd til med 1.000-2.000 euro om måneden, så triller man rundt i en ti år gammel model,« forklarer den tidligere erhvervsleder, der har en gul vest liggende i forruden som tegn på sin støtte til bevægelsen, og tilføjer:

»Selv om der ikke er så mange blokader som tidligere, er aktivisterne klar til at etablere dem igen. Det her stopper ikke, før regeringen kommer med flere indrømmelser.«

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa