Boom-bagdel vandt over mælkebryster – nu raser spanierne mod juryens »valgsvindel«

Beskyldningerne flyver gennem luften efter weekendens spanske melodigrandprix. Om aftalt spil. Om musikindustriens komplot mod kunsten. Og ikke mindst om synet på kvindekroppens attributter.

»Jeg skal bare lave doom, doom med min boom, boom, så har jeg ham i gang med en zoom, zoom,« lyder en af linjerne i vindersangen ved lørdagens spanske melodigrandprix.

Et nummer, der handler om kunsten at sno en sugardaddy, havde overtrumfet de feministiske budskaber i flere af finalens andre favoritbidrag.

Og knap var afgørelsen truffet, før en digital shitstorm af Malik-agtig styrke brød ud med 45.000 tweets på få minutter.

Snart efter var de rasende protester mod det statslige TVE, der stod bag konkurrencen i badebyen Benidorm, »trending topic« i Spanien under hashdaggen #Tongazo.

Et udtryk, der bruges om massiv valgsvindel og aftalt spil i forbindelse med eksempelvis fodboldkampe.

Den ophedede debat fortsatte søndagen igennem med deltagelse af såvel tusindvis af menige melodigrandprix-fans som medieberømtheder og toppolitikere – herunder flere ministre.

Til sidst så TVE-ledelsen sig nødsaget til at rykke ud med forsikringer om, at alt var gået ærligt til. Samt et løfte om, at konkurrencens afstemningsregler til næste år vil blive lavet om og »demokratiseret«.

»Patter« og heksesabbat

Under semifinalerne, der blev afviklet torsdag og fredag, havde to numre skilt sig ud som klare publikumsfavoritter.

I det ene hylder sangerinden Rigoberta Bandini kvindekroppen, som Berlingske forleden kunne fortælle.

Dens evne til at skabe liv, men også dens sekreter og attributter. I særdeleshed de »patter«, man ikke må vise frem på eksempelvis Facebook.

»Ay Mamá«, som sangen hedder, har allerede udviklet sig til et megahit, der i løbet af søndagen blev streamet over en halv million gange på Spotify.

Hos den kvindelige trio »Tanxugeiras« fra Spaniens keltiske hjørne, Galicien, vakte et hypnotisk gentaget omkvæd og et heksesabbat-agtigt sceneshow begejstring.

Ligesom budskabet om, at musikken ikke kender nogen grænser – afleveret på samtlige Spaniens officielle sprog, der foruden spansk også omfatter catalansk, baskisk og trioens eget galiciske.

Og hvis kun stemmerne fra et folkeligt dommerpanel samt dem, der blev ringet eller chattet ind, var blevet talt med efter finalen, havde en af de to sange da også klart vundet konkurrencen.

»Miamis musikalske pølsefabrik«

Det skal til TVEs undskyldning siges, at det efter manges mening endte helt galt, sidst den statslige tv-station i 2008 overlod sagen 100 procent til »folket«.

Ved den lejlighed kårede det legesyge publikum en komikers satiriske og stærkt bizarre optræden som Spaniens bidrag ved årets europæiske melodigrandprix.

Men når en »professionel« jury havde 50 procents stemmevægt ved lørdagens finale, handlede det, ifølge flere musikjournalister, ikke kun om at sikre en vis kunstnerisk kvalitet.

Vindersangen, der blev fremført af cubanskfødte Chanel Terrero, er et produkt af den magtfulde amerikanske musikindustri.

Den er skrevet og koreograferet af fagfolk, der har leveret materiale til blandt andre Britney Spears og Black Eyed Peas. Hvilket indirekte – og måske også direkte, antyder nogle – kan have lagt pres på juryen.

»Vi havde i år sat næsen op efter et originalt bidrag, der satte det mangfoldige Spanien og feminismen på spil; en sang, vi kunne forsvare, selvom den endte på sidstepladsen,« skriver Carlos Marcos i El País og konstaterer:

»I stedet har vi fået et laboratoriefremstillet produkt fra Miamis musikalske pølsefabrik.«

»Strit med røven og kend din plads«

Blandt lægfolk er det især teksten, der vækker indignation.

Nogle hæfter sig ved, at op mod halvdelen af sangens ord er engelske. Hvilket angiveligt er et brud på TVEs egne regler om, at kun 35 procent må være »fragmenter« fra andre sprog end spansk.

Andre, de fleste, er vrede over, at brugen af »boom boom-bagdele« som redskab til at undgå »monetary-problemer« nu skal repræsentere Spanien.

»Sikke dog en hymne Chanel har givet os kvinder, så vi kan lære at kende vores plads: strit med røven og maksimal seksualisering,« som en Twitter-bruger formulerer det.

Chanel Terrero poserer med sit vindertrofæ foran den sydøstspanske badeby Benidorm, hvor melodigrandprixet blev afviklet. Manuel Lorenzo/EPA/Ritzau Scanpix

Angrebene mod ikke blot TVE, men også den spanskcubanske sangerinde personligt fik hende søndag morgen til at slette sin Twitter-konto.

Og nogle timer senere rykkede Rigoberta Bandini sin rival til undsætning.

»Jeg sender al min styrke og tager dig under armen, søster,« skrev hun og tilføjede med henvisning til det europæiske melodigrandprix i Torino senere på året:

»Du bliver for vild.«

Hvis hun altså kommer afsted.

Mandag gik fagforbundet Comisiones Obreras' tillidskvinde i TVE ind i sagen med et krav om, at konkurrencen skal gå om, hvis ikke tv-stationens ledelse »på troværdig måde« tilbageviser beskyldningerne om snyd.

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa