Mærsk chef vil have forbrugerne til at shoppe mindre

Den eneste måde at få stoppet krisen i forsyningskæderne er at få folk til at købe færre ting. Det siger Mærsk-chef Morten Engelstoft til Financial Times.

Det er især en udvikling på det amerikanske marked, som foruroliger Morten Engelstoft, der er en del af direktionen i A.P. Møller – Mærsk og administrerende direktør i APM Terminals. APM Terminals er en af verdens største operatører af havne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har du gennem de seneste måneder prøvet at købe en ny cykel, et køleskab eller en Playstation, har du muligvis også fundet ud af, at det kan være svært.

Coronakrisen har sat prop i forsyningskæderne, og der er pres på rederier og transportselskaber.

Mærsk-chef Morten Engelstoft har et bud på en løsning. Forbrugerne bør holde kreditkortet i pungen, så shippingfirmaerne og forsyningskæderne kan komme sig, siger han til Financial Times.

»Der er behov for lavere efterspørgsel, så forsyningskæderne får tid til at komme op i gear. Det vil tage lang tid, før vi igen er effektive,« siger Morten Engelstoft til Financial Times.

Morten Engelstoft er del af direktionen i Mærsk og direktør for APM Terminals, der er en af verdens største havneoperatører. Han har derfor førstehåndskendskab til strømmen af containere til og fra Europa og USA.

Ifølge Morten Engelstoft er netop den amerikanske efterspørgsel en væsentlig del af forklaringen bag problemerne i forsyningskæderne.

Importen i USA er i juli steget med 20 procent sammenlignet med sidste år og 11 procent sammenlignet med 2019. De store stigninger betyder en væsentlig stigning i volumen, idet USA er et kæmpe marked, og det giver så flaskehalse, forklarer Morten Engelstoft.

»Det er procentdele af en enorm volumen. Mængden af varer, der strømmer igennem dette marked, er så enormt, at havnekapaciteten, lastbilchaufførerne, lagerhallerne og mangel på arbejdskraft har skabt flaskehalse,« siger han til Financial Times.

Krise i forsyningskæderne

Under coronakrisen er efterspørgslen efter varer steget markant. Samtidig har logistikvirksomheder kæmpet med nedlukninger af havne, lagerhaller og lignende faciliteter, som følge af smitteudbrud.

Selvom der gennem sommeren har lydt positive ord om, at julesalget nok skal komme i orden, skaber nye coronaudbrud stadig ravage i forsyningskæderne.

Forventningen fra branchen er, at forsyningskæderne og priserne på containerfragt vil stabilisere sig i løbet af 2022, skriver Financial Times.