Globalt coronadrama bringer julegaverne og Black Friday i fare – og gør dit nye tv langt dyrere

Et enkelt coronatilfælde var alt, hvad der skulle til for, at Kina lukkede verdens tredjestørste containerhavn. Det har skabt fornyet kaos i verdenshandlen, og den kommer ikke tilbage på sporet, før flere forhold er i bragt i orden.

Kinas Ningbo-havn – verdens tredjestørste containerhavn – er genåbnet, efter at et enkelt coronatilfælde lukkede havnen i to uger. Den globale shippingkrise er dog langtfra ovre, og det rammer forbrugerne på pengepungen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Så kan du godt gå i gang med julegaveshoppingen.

Især hvis du påregner at lægge gaver som elektronik, legetøj eller cykler under juletræet. Coronavirussen skaber på ny ravage i de globale forsyningskæder, hvilket betyder, at den omfattende mangel på alt fra byggematerialer over playstations til køretøjer bliver forlænget betydelig.

Denne gang er det den særdeles smitsomme deltavariant, der er synderen og har medvirket til, at fabrikker og flere vigtige havne i Kina er lukkede. Senest er det en terminal i Kinas Ningbo-havn, der har skabt kaos, efter at den for to uger siden blev lukket som følge af et enkelt coronatilfælde.

Ningbo er verdens tredjestørste containerhavn og et knudepunkt for Kinas eksport af varer som møbler, elektronik, legetøj og bildele. Havnen er netop genåbnet, men der ligger stadig skibe og venter på at komme ind, hvilket forsinker varetransport til hele verden.

Udviklingen har medvirket til at presse de globale fragtrater inden for shipping i vejret. For eksempel er prisen for at transportere en 40-fods container fra Shanghai til Los Angeles – en populær rute –  steget fra cirka 2.000 dollar i 2020 til nu over 10.000 dollar. Blandt andet har danske Mærsk nydt godt af de høje fragtrater.

»Vi ser i øjeblikket store nedbrud i forsyningskæderne, især i Asien. Det er relateret til en nultolerancepolitik over for corona, hvor myndighederne lukker store områder på grund af små lommer af smitteudbrud. Når man har så stor kapacitet taget ud af spil i væsentlige distrikter i Kina, så bliver flaskehalsen skubbet til andre dele af verden også,« forklarer Andreas Steno Larsen, global chefstrateg hos Nordea.

»Det betyder to ting for forbrugerne: Der er færre varer, og det går ud over prisskiltet. Hvis man skal købe elektronik i julegave, kan det være en god idé at sikre sig dette lang tid inden juleaften. Det bliver ikke nemt at få Playstations hjem til jul i det omfang, man normalt ville se,« tilføjer chefstrategen.

Samtidig peger Andreas Steno Larsen på, at vi nok heller ikke vil se store udsalg til Black Friday og i julemåneden.

»Der er ganske enkelt ikke tilstrækkeligt med varer at sælge ud af,« siger han.

Farvel til billige varer

Nedlukningen i Ningbo er bare den seneste forstyrrelse af verdenshandlen, der er fulgt i kølvandet på coronapandemien. Tidligere på sommeren var også havnen i Yantian lukket på grund af smittetilfælde, mens et udbrud i fragtterminalen i Shanghai-lufthavn i øjeblikket skaber store forsinkelser i luftfragten.

Samtidig er der også begyndt at være lange køer ved havne i USA. For eksempel venter cirka 40 store containerskibe i øjeblikket på at laste og losse i Long Beach ved Los Angeles i Californien, hvilket forsinker leverancer af varer til store dele af USA.

Peter Sand, der er chef for shippinganalyse hos shipping interesseorganisationen BIMCO, anslår, at cirka to procent af den globale containerkapacitet ligger om bord på skibe ud for Californien.

»Det bliver i øjeblikket transporteret flere containere end nogensinde, og skibene ligger i kø, fordi der simpelthen er problemer med at få containerne hurtigt nok væk fra havnene. Det gælder både de lastede, der skal ind i landet, men også de tomme, der skal retur. Det har stået på et års tid, men situationen bliver forværret, når man kombinerer dette med en fjernøstlig nedlukning,« forklarer Peter Sand.

»Det, der sker, med eksempelvis Ningbo, er, at rederierne bliver tvunget til at lægge ruter om med meget kort varsel. Og så stod den cykel, du havde bestilt, måske på kajen i Ningbo, og kom den ikke med, fordi det simpelthen ikke var en vigtig vare,« tilføjer Peter Sand.

Netop denne prioritering kan medvirke til at presse priserne op herhjemme. For når valget står mellem at transportere en dyr eller billig vare frem til forbrugeren, ender valget ofte med det første.

»Det betyder, at når du skal købe et nyt tv, kan du ende med at skulle give 8.000 kroner i stedet for 2.000, for det er ikke den billige model, de tager hjem,« siger Peter Sand.

Den perfekte storm

Varemanglen og flaskehalsene er yderligere kompliceret af, at coronanedlukninger har skabt en uset shoppetrang hos forbrugerne. Uden mulighed for at bruge penge på rejser, restaurantbesøg og andre fornøjelser, har husholdninger haft flere penge end normalt til varer som en ny cykel, fjernsyn eller en opfrisket garderobe. Det har skabt et efterspørgselsboom, der under normale omstændigheder ville presse forsyningskæderne.

Under corona er forsyningskæderne desuden blevet udfordret af, at udbuddet er historisk lavt – dels på grund af nedlukkede fabrikker, og dels på grund af de nedlukkede havne, der forhindrer varerne i at nå frem til kunderne.

»Det er den perfekte storm,« siger Jens Hjarsbech, cheføkonom hos tænketanken Axcel Future.

»Det betyder også, at det vil tage ret lang tid, før alle efterdønningerne er ovre. Vi skal først se, at vi får så meget styr på corona, at havnene ikke bliver lukket på grund af det. Og så skal vi se, at efterspørgslen bliver normal, og det kræver for eksempel, at der ikke er flere rejserestriktioner.«