På tre måneder har 2.500 kunder vendt Danske Bank ryggen – men flere kan være på vej

Hidtil har Danske Bank benægtet, at banken mistede kunder som følge af hvidvaskskandalen. Den fortælling er slut.

»Vi er kede af at miste enhver kunde. Vi gør så meget, som vi kan, for at række ud til kunderne,« siger Jesper Nielsen, midlertidig topchef i Danske Bank, efter fremlæggelsen af bankens regnskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Tusindvis af bankkunder har stemt med fødderne i kølvandet på Danske Banks omfattende hvidvaskskandale.

I årets tredje kvartal er 2.500 Danske Bank-kunder forsvundet ud ad døren. Den negative kundeudvikling står i kontrast til de senere års udvikling, hvor Danske Bank har øget kundebasen.

»Vi er kede af at miste enhver kunde. Vi gør så meget, som vi kan, for at række ud til kunderne. Men der er nok ikke nogen tvivl om, at med det spørgsmålstegn, der er over os, vil der nok være negative kundetal,« siger Jesper Nielsen, der er midlertidig topchef i Danske Bank.

Siden marts 2017 har der hængt en tung hvidvasksky over Danmarks største bank. Kæmpe beløb er i årevis strømmet gennem Danske Banks estiske filial. I slutningen af tredje kvartal 2018 offentliggjorde Danske Bank en intern undersøgelse, som viste, at omfanget af potentiel hvidvask var langt større end hidtil antaget.

Selskab Kurs Ændr. %

Skuffer på bundlinjen

Indtil videre har skandalens aftryk dog været svært at læse i regnskabstallene. Torsdag morgen præsenterede storbanken kvartalstal, og her fremgik det, at indtægterne blot var faldet med fire pct., mens udlånet faktisk var steget en smule.

»Når vi snakker med vores kunder, ender det som regel med et håndtryk og en enighed om, at vi bliver ved med at gøre forretning sammen. So far, so good. Den fulde effekt kommer formentlig længere nede ad vejen,« vurderer Jesper Nielsen.

Betyder det, at kundeafgangen vil blive endnu større i de kommende måneder?

»Det er svært at spå om. Vi tror og håber på, at det bliver i begrænset omfang, Vi siger undskyld, men vi forsøger også at forklare, hvad vi har gjort ved sagen, og at vi står et helt andet sted i dag,« siger Danske Bank-topchefen.

Simon Hagbart Madsen, der er analytiker i Jyske Bank, noterer sig, at Danske Bank skuffer på bundlinjen. Det skyldes pres på nettorentemarginen, et højere omkostningsniveau og en ringere kreditkvalitet – primært relateret til det danske landbrug og enkelte olierelaterede engagementer.

»Vi ser ikke en markant effekt på toplinjen i kvartalet relateret til hvidvaskskandalen. Det er formentlig også en forholdsvis begrænset og træg effekt, man kan forvente i forhold til kundestrømmen,« siger han.

Imagekriser giver små ridser

Mads Thinggaard, bankanalytiker i ABG Sundal Collier, mener, at det endnu er for tidligt at vurdere, om Danske Banks indtjening vil blive ramt signifikant af en decideret kundeflugt.

»Spørgsmålet er, hvor hårdt hvidvasksagen kommer til at ramme. De foreløbige regnskabstal tyder ikke på en voldsom effekt fra kundeafgangen, men det er ikke afgjort endnu,« siger Mads Thinggaard.

Flere danske banker har været ramt af forskellige møgsager de senere år. Nordea har været indblandet i skattelyskandalen Panama Papers, mens Danske Bank har hjulpet kunder med skattesnyd i Luxembourg. Men hvor Nordea har haft alvorlige imageudfordringer og generelt har mindsket risikoen i nogle segmenter af låneporteføljen, har Danske Bank kunnet øge udlånet gennem fagforeningsaftaler i Norge og Sverige. Det understøtter stadig væksten.

Historien viser, at der generelt skal meget til, før danskerne skifter bank. Ifølge markeds­analyseinstituttet EPSI svarede seks ud af ti private bankkunder i 2017, at de har holdt fast i den samme bank i mere end ti år. Samtidig gav hver femte kunde udtryk for, at det er svært at skifte bank.

Bankanalytiker Simon Hagbart Madsen påpeger, at imagekriser har en tendens til at have en forholdsvis begrænset effekt på kundestrømmen.

»Sammenligner man med den seneste imagekrise, som Danske Bank havde tilbage i 2013, så tabte banken ganske vist markedsandele i Danmark, men det var i et forholdsvis begrænset omfang,« siger han.

Danske Bank oplyser, at man ved udgangen af tredje kvartal havde 1,4 mio. danske privatkunder.