Nordea-top efter Panama-læk: Andre banker gør det – og kunderne ønskede det

Nordens største bank, Nordea, er blevet kastet ud i en krise efter afsløringer af bankens rolle i de såkaldte Panama Papers. Torsdag forsøgte den øverste ledelse at forklare sig på et pressemøde i Stockholm.

Foto: TT NEWS AGENCY. »Jeg vil ikke pege fingre af andre eller minimere problemet. Men vi ved, at de tal, som medierne er kommet ud med, kun er en lille del af hele billedet. Jeg er selvfølgelig ansvarlig for denne bank, men jeg vil gerne understrege, at det er en udfordring for alle i branchen,« siger Nordeas topchef, Casper von Koskull.
Læs mere
Fold sammen

Det var en Nordea-topchef med et dybt alvorligt ansigtsudtryk, der torsdag trådte op på pressescenen i storbankens svenske kontorhus på Mäster Samuelsgatan.

I knap halvanden time forsøgte den finske topchef, Casper von Koskull, ledsaget af Head of Wealth Management, Snorre Storset, og Head of Wholesale, Erik Ekman, at lægge en dæmper på det pres, som Nordens største bank har befundet sig i, efter at det søndag kom frem, at Nordea står bag hundredvis af selskaber hos advokatfirmaet Mossack Fonseca i Panama, hvor anonyme selskaber er storindustri.

Siden da er presset på Nordea-toppen langtfra blevet mindre, særligt ikke efter at det respekterede svenske TV-program Uppdrags granskning onsdag aften bragte en udsendelse på svensk TV, som afslørede, at Nordea har lånt op imod tre milliarder svenske kroner til et byggeprojekt i Moskva, hvor pengene er overført i skattely uden om Rusland til den kasak­hiske oligark Serzjan Zjumasjov, der har nære relationer til landets præsident, Nursultan Nazarbajev.

»Alvorlig sag«

Der ventede derfor en byge af spørgsmål til særligt Casper von Koskull, som adskillige gange kaldte situationen »alvorlig« og gentog budskabet om, at storbanken ikke vil benyttes som mellemled til skatteunddragelse. Nordea-topchefen brugte samtidig anledningen til at sende en stikpille til de øvrige konkurrenter.

Nordeas top-chef, Casper von Koskull

»Vi er nødt til at sørge for, at de følger reglerne og betaler skat, men det er et kæmpe område, som benyttes af alle, som opererer inden for denne industri.«


»Jeg vil ikke pege fingre af andre eller minimere problemet. Men vi ved, at de tal, som medierne er kommet ud med, kun er en lille del af hele billedet. Jeg er selvfølgelig ansvarlig for denne bank, men jeg vil gerne understrege, at det er en udfordring for alle i branchen,« sagde Casper von Koskull.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Årsagen er ifølge Nordea-ledelsen, at flere kunder har efterspurgt hjælp til offshore-løsninger.

»Vi anbefaler aldrig vores kunder at oprette et offshore-selskab. Men vi har hjulpet til med administrative opgaver i den forbindelse, hvis kunden har ønsket det,« forklarede Snorre Storset, som ligesom de øvrige Nordea-direktører lagde vægt på, at banken har indført strengere regler for såkaldte offshore-selskaber i lande med skatte­ly som eksempelvis Panama.

Ifølge Snorre Storset har Nordea mistet omkring 4.000 kunder i forbindelse med indfasningen af de nye regler, men banken har endnu ikke noget overblik over, hvor mange penge banken har mistet i forbindelse med kundetabet.

På pressemødet understregede Casper von Koskull desuden, at banken ikke har haft et tæt samarbejde med Mossack Fonseca, men at banken alligevel mandag har valgt at droppe alt samarbejde med det omstridte advokatfirma efter afsløringerne om bankens indblanding i skandalen.

»Hvis vi associeres med nogle, der opererer i gråzonen, stopper vi samarbejdet,« sagde han.

På trods af det afsluttede samarbejde fortalte Nordea-cheferne dog, at banken fortsat samarbejder med firmaer som Mossack Fonseca.

»Mossack Fonseca er ikke det eneste selskab,« sagde Snorre Storset og forklarede, at op mod tre advokatfirmaer hjælper Nordea med offshore-løsninger, da det er vilkår i bankverdenen.

»Vi har udmærket kendskab til offshore-industrien. Offshore-strukturer er standard i mange industrier. Vi er nødt til at sørge for, at de følger reglerne og betaler skat, men det er et kæmpe område, som benyttes af alle, som opererer inden for denne industri,« uddybede Casper von Koskull.

Nordeas rolle i brugen af skattely har foreløbig fået banken til at igangsætte en intern undersøgelse, som til at begynde med vil omfatte bankens enhed i Luxembourg samt bankens aktiviteter i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Topchefen er skuffet

Nordea-toppen afviste derfor også at svare på spørgsmålet om, hvorvidt sagen får konsekvenser for specifikke Nordea-ansatte, men Casper von Koskull lagde ikke skjul på hans vrede og ærgrelse over, at banken angiveligt har hjulpet velhavende kunder med at skjule deres formuer i skattely.

»Jeg er skuffet, og før jeg kan skamme mig, har jeg brug for at vide, hvad der rent faktisk er op og ned,« sagde Casper von Koskull og tilføjede:

»Nogle gange mister vi overblikket over, hvad der er de reelle fakta, og hvad der er uddrag af virkeligheden, men vi kan ikke dømme ud fra uddrag. Jeg er skuffet, og jeg er gal,« sagde han.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Laes mere