Leasingdirektør: Manglen på ladestandere til grønne biler kan koste den grønne omstilling

Der er massiv mangel på ladestandere til elbiler, og hvis ikke der bliver gjort noget ved det, så risikerer man at forhale den grønne omstilling. Så klar er meldingen fra Michael Olsen, direktør i en af Danmarks største leasingvirksomheder. FDM spår, at den haltende ladeinfrastruktur vil give en »svær periode« for elbilerne.

Direktøren i LeasePlan Danmark, Michael Olsen, mener, at der skal opsættes flere ladestandere til elbiler. Ellers risikerer man, at folk vil vælge elbilen fra, siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Markedet for grønne biler er i en rivende udvikling, og flere mærker begynder at udfordre Teslas dominans. Den øgede konkurrence giver formentlig bedre, flottere og på sigt også billigere biler.

Samtidig er der fra både virksomheder og privatpersoner et stort fokus på at bidrage til den grønne omstilling, og det har skabt stor efterspørgsel på grønne biler. Sådan lyder meldingen fra Michael Olsen, administrerende direktør i LeasePlan Danmark, der er et af landets største leasingselskaber.

Men ifølge Michael Olsen truer et problem i horisonten. Der mangler politisk vilje til at indfri ambitionerne om et effektiv ladenetværk til elbilerne. Og det kan risikere at forhale den grønne omstilling.

»Det er fint, at intentionerne er der. Men det er ikke nok, at man bare skriver nogle ting ned på et stykke papir. Der skal sættes handling bag. Og Danmark er ikke langt fremme, når man sammenligner med andre lande,« siger han:

»Man risikerer, at der kommer et tidspunkt, hvor køberen eller leaseren af en ny bil vil vælge en elbil fra, fordi mulighederne for at lade den op er for dårlige.«

Regeringen har med transportminister Benny Engelbrecht (S) i spidsen indgået en aftale med en lang række af Folketingets partier, som betyder, at der bliver afsat en halv milliard kroner til ladeinfrastruktur frem mod 2035. Der er også enighed om, hvordan de første 56 millioner kroner skal bruges. De skal bruges på seks ladeparker, som vil give 132 nye ladepladser på Fyn og Sjælland frem mod 2030. 26 lynladestandere skal ifølge planen kunne tages i brug næste år.

Michael Olsen mener dog ikke, at regeringens udspil er tilstrækkeligt. Der skal yderligere investeringer til.

Leasingselskabet oplever nemlig jævnligt at få tilbagemeldinger fra kunder med bopæl i særligt de store byer, som finder det problematisk at finde en ladestander.

»Hvis man for eksempel bor i en lejlighed inde i byen, så er mulighederne begrænsede i forhold til at få ladet sin elbil op. Nu er der så mange elbiler på gaden, at der er rift om ladepladserne,« siger Michael Olsen:

»Hvis folk skal bruge unødig meget tid på at finde en parkeringsplads og derefter et sted at lade deres bil op, så får vi et reelt problem.«

Transportminister Benny Engelbrecht (S) anerkender, at det bliver svært at få folk til at skifte til elbil, hvis ladeinfrastrukturen ikke følger med. Det skriver han i en kommentar:

»Der er ikke tvivl om, at tilgængelig ladeinfrastruktur i hele landet er en forudsætning for, at flere danskere skifter den fossile bil ud med en elbil. Den udvikling arbejder vi i regeringen for på en række måder. Blandt andet er der i infrastrukturaftalen afsat en halv milliard kroner til ladeinfrastruktur på statsvejnettet, og vi arbejder på at forbedre rammerne for markedet ved at tilpasse lovgivningen.«

Benny Engelbrecht mener også, at kommunerne har en central rolle i at udbygge ladeinfrastrukturen:

»Derudover spiller kommunerne en central rolle i udrulningen af ladeinfrastrukturen. Vi arbejder på et lovforslag, der giver kommunerne muligheder for inden for visse rammer at medfinansiere etableringen af offentligt tilgængelige ladestandere foreløbig frem til 2024. Lovforslaget forventes fremsat i denne folketingssamling med ikrafttrædelse i april 2022.«

Fokus på grøn omstilling

Michael Olsen forudser, at manglen på ladepladser kun vil intensiveres i de kommende år. Flere og flere danskere er nemlig gennem de seneste år blevet interesserede i at erhverve sig en grøn bil:

»Vi kan se i vores dialog med kunderne, at de er meget interesserede i at gå den grønne vej.«

Og det er ikke kun hos privatkunderne, at efterspørgslen på de grønne biler er stor.

»Hvis man går to til tre år tilbage, så var emnet om miljøindsats og den grønne linje højt på mange virksomheders agenda, og man havde et særskilt afsnit i årsregnskabet, der fortalte om, hvor grøn man var. Men viljen til at betale prisen var begrænset. Det har ændret sig, og i dag møder vi faktisk et krav fra vores erhvervskunder om, at vi kan tilbyde en grøn løsning,« siger Michael Olsen.

Michael Olsen mener, at politikerne bør sætte fart i den grønne omstilling. Han kører selv i elbil til daglig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Flere af de største danske virksomheder er også i fuld gang med at opbygge en grøn vognpark. Berlingske har blandt andet beskrevet, hvordan grønne biler fylder 38 procent af energigiganten Ørsteds bilflåde. Ørsted har også bandlyst indkøb af nye dieselbiler samt formuleret en ambition om udelukkende at have elbiler i 2025.

Selskaber som Novo Nordisk, Grundfos og Danfoss har også lignende ambitioner. Virksomhederne er nemlig en del af EV-100 samarbejdet, der arbejder på at accelerere omstillingen til grønne biler.

FDM spår svær periode

Hos FDM følger man også udviklingen i infrastrukturen for ladenetværket til elbiler tæt. Og langt hen ad vejen er man enig i Michael Olsens opråb om, at der er behov for mere tempo i udbygningen af ladenetværket.

Ilyas Dogru, chefkonsulent hos FDM, mener, at regeringens planer overordnet set går i den rigtige retning, men at der er blevet handlet alt for sent.

»Det går ikke hurtig nok. Det går ikke hurtig nok politisk. Rammevilkårene er først på plads til næste år, og det går heller ikke hurtig nok helt fysisk med at få etableret ladestanderne. Der er op til et års ventetid på at få koblet en lynlader til – og den forsinkelse er bare ikke god nok,« siger Ilyas Dogru og tilføjer:

»Der bliver solgt rigtig mange grønne biler i øjeblikket, og der er rigtig mange gode planer. Men mange af planerne træder først i kraft næste år, og det er jo ikke sikkert, at planerne udføres med det samme. Vi kommer til at opleve en periode, hvor det bliver rigtig hårdt at være elbilist. Medmindre man kan få hverdagen til at hænge sammen ved at lade derhjemme.«

Han frygter ligesom Michael Olsen, at den haltende ladeinfrastruktur kan få nogle bilister til at fravælge elbilen. Og det vil komme til at koste på den grønne omstilling.

»Hvis vi ikke kan lade vores bil, når vi skal på tværs af landet, eller når vi er inde i byen, så bliver konsekvensen, at mange vil fravælge de her biler. Og mange vil genoverveje, om tidspunktet er det rigtige. Og så knækker de gode ambitioner om at have mange elbiler på vejene,« siger Ilyas Dogru.

Ambitiøs på egne vegne

LeasePlan selv har også høje ambitioner om at understøtte omstillingen til grønne biler. Virksomheden har blandt andet en ambition om, at alle selskabets egne firmabiler skal være elektriske inden årets udgang. Og ifølge Michael Olsen er man godt på vej mod målet.

»Vi er nået i mål på den måde, at vi i dag ikke stiller en ny firmabil, der er drevet af benzin eller diesel, til rådighed for vores egne medarbejdere. Jeg vil tro, at omkring 80 procent af vores nuværende flåde af egne firmabiler er elbiler,« siger han.

Ligeledes gør selskabet det også nemt for privatkunderne at vælge en grøn bil. Eller med andre ord svært at vælge en traditionel bil. Langt den største del af de biler, der udbydes til privatleasing, er nemlig elbiler eller plug-in-hybrider.

Og selvom det potentielt kunne begrænse kundehenvendelserne, mener Michael Olsen ikke, at det er et problem – tværtimod.

»Der er ingen tvivl om, at dem, vi kommer i dialog med, har en præference for elbiler. Og vi har heller ikke oplevet noget fald i salg eller interesse, der skulle få os til at tro, at kunderne er utilfredse med vores udbud,« siger han og tilføjer:

»Lige så snart vi har bilerne, så bliver de afsat.«

Leasing er dog også blevet mere og mere populært i de seneste år. Tal fra Motorstyrelsen viser, at det samlede antal indgåede leasingaftaler er steget med 80 procent fra 2015 til 2020. I 2015 blev der indgået 80.261 leasingaftaler, mens der i 2020 blev indgået næsten 145.000 aftaler.

Og det er især private leasingaftaler, der er i fremgang. I 2015 var 32 procent af de samlede leasingaftaler private, mens det tal i 2020 var 41 procent.