Gik min bil lige fra at være sparegris til pengesluger?

Bilmarkedet står midt i de største forandringer, jeg kan mindes. Så hvordan manøvrerer man bedst og med mindst mulige omkostninger – ikke mindst når man købte en benzinbil for halvandet år siden?

Xpeng P7 er en af de forholdsvis nye elbiler på markedet. Mathias Svold og Maria Thykjær (Illustration).

Velkommen til et overblik over de privatøkonomiske nyheder, som Berlingske har bragt de seneste dage.

Jeg kan se på både vores læsertal og min mailboks, at økonomien i biler optager vores læsere rigtig meget i øjeblikket. Og jeg bruger også selv en del tid på at tænke over det.

Jeg købte nemlig ny bil for kun halvandet år siden.

Det viste sig at være lige på kanten af, at bilverdenen begyndte at ændre sig radikalt, og jeg synes ikke, at min økonomiske gps rigtig kan finde vej længere.

Vi købte en benzinbil, for vi syntes på daværende tidspunkt ikke, at en elbil kunne opfylde vores behov. I hvert fald ikke til det bilbudget, som vi har.

Det er især en stor forkærlighed for at køre på bilferie i Europa og gerne uden for alfarvej, der fik os til at købe benzinbil.

Dyrebar ferietid skulle ikke bruges på at køre omveje for at finde opladere – og da slet ikke på at sidde og blomstre, mens en brystsvag italiensk oplader langsomt pumpede flere kilometer i bilen.

Nu kravler rækkevidden på de nye elbiler opad, mens opladningstiden falder.

Antallet af ladestandere stiger også, og dermed svinder vores argumenter for at køre benzinbil ind.

Så er der driftsøkonomien i bilen, og her er der sket ændringer over det seneste års tid, jeg ikke bryder mig om.

Først og fremmest er afgift på benzin lige steget, og jeg forventer af mine politikere, at de i de kommende år vil gøre det dyrere og dyrere at køre på fossilt brændstof – på den ene eller den anden måde – for at holde tempoet i den grønne omstilling.

Det står jeg for så vidt helt bag, og det har forstærket tendensen i de regnestykker, som blandt andre FDM laver af omkostningerne ved at køre i forskellige biltyper.

FDMs seneste regnestykke rammer lige i solar plexus, for det konkluderer, at det med et bilbudget på mindst 250.000 kroner er billigere at køre elbil. Og det er lige præcis det budget til bilkøb, vi kan klemme os op på.

Det koster samlet set 6.908 kroner om måneden at køre en benzinbil med en nypris på 300.000 kroner, mens en elbil til samme pris kun letter sin ejer for 5.956 kroner hver måned.

Beregningen er lavet over fem års ejerskab og 100.000 kørte kilometer.

Det er blandt andet regningerne fra værkstedet, jeg frygter på vores brugte bil. Den nærmer sig en af de store i form at udskiftning af tandrem, og løbende skal den jo have skiftet olien og renset eller udskiftet bremsekomponenter en gang om året.

Så kan man godt blive lidt misundelig på venner i elbiler, der stort set kun skal på værksted og ses efter, når et eller andet alligevel er gået i stykker, eller softwaren skal opdateres.

Men det er jo også et udsagn med modifikationer. Især skal de nemlig regne med det højere dækslid, som det enorme moment og vægten i elbiler udløser.

Især hvis man kan lide store hjulstørrelser, medfører den hyppigere udskiftning af dæk en merregning, der kan måle sig med udskiftning af tandremmen i en benzinbil.

Men det samlede regnestykke er selvfølgelig individuelt og afhængigt af, hvor længe du ejer bilen, og hvordan den er finansieret.

Vi mindsker generelt vores bilbudget ved at købe dem cirka tre år gamle og beholde dem i mange år. Det har efter min erfaring givet den laveste afskrivning.

I den daglige drift har benzinbilen en økonomisk fordel afhængigt af brug og antal kilometer på et lavere dækslid samt et par punkter, vi ikke har berørt endnu:

En lavere forsikringspræmie samt et værditab, der i hvert fald lige nu for vores bils vedkommende har vist sig at være markant lavere end for tilsvarende elbiler.

Deres brugtpriser er ad flere omgange blevet torpederet af voldsomme prisfald på nye elbiler, som Tesla har ført an.

Et prisfald, som Folketinget i øvrigt havde forudset og indregnet i de registreringsafgifter, der nu er begyndt at vokse for elbilerne.

Men de opvejer langtfra prisfaldene, som må gøre regnestykket for en ny bilkøber bedre og bedre, hvis valget falder på en elbil, som i øvrigt også kan finansieres billigere.

Men når nøglerne til den ene eller den anden biltype ligger i lommen, så har jeg kun et råd til at gøre driftsøkonomien bedst mulig, og det råd udgør ugens privatøkonomiske tip.

Ugens tip

Shop, shop, shop rundt efter det bedste og billigste værksted. Værkstedspriserne varierer voldsomt, og der findes billigere alternativer til mærkeværkstederne – som til gengæld ser godt ud i servicebogen, når bilen skal sælges. Og så tilbyder nogle af dem en ekstra god pris på service til biler over fem år.

Tak fordi du læste med.