To stjerner til Østerbros nye øjebæ: Den ligner en flok stormtroopers, der er klar til at indtage København

Tegnestuen KHR har ved Østerport Station begået en bygning, der ikke tager sig godt ud fra nogen vinkler eller afstande.

Holger Dahl anmelder KHR Arkitekters nye byggeri: Østerport II, der ikke ser godt ud fra nogen vinkler eller afstand. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Østerport II
Tegnet af KHR Arkitekter. Oslo Plads ved Østerport Station, København. Bygherre Focus Asset Management.

En færge er ved at sejle ind i Østerport Station. Eller også er nogen gået i gang med at anlægge en serie kontroltårne til en lufthavn dér på toppen af Oslo Plads, hvor Københavns gamle Østerport engang stod. Sådan ser det i hvert fald ud, det nye kontorpalads, der er ved at rejse sig over for Kastellet. En serie hvide badekar omvendt og oven på hinanden veksler med store sortindrammede glaspartier og danner en facade, der grangiveligt ligner broen på en serie færger – eller på lidt større afstand en række »Star Wars«-stormtroopers, der er klar til at indtage København.

»I det hele taget ser projektet utrolig venligt ud på tegningerne. Med en pavillonagtig lethed, man allerede nu kan se kun hører til i fiktionens verden. Det ene problem med perspektiverne er, at KHR helt har glemt at sætte de tykke, sorte og meget dominerende sprosser på tegningerne.«


Men det er ingen af delene – hverken færger, kontroltårne eller stormtropper – det er bare tegnestuen KHR Arkitekters nye byggeri: Østerport II hedder det, og det er allerede meget populært blandt de kommende lejere, fortæller bygherren Focus Asset Management. At det er populært, er nemt at forstå: Det ligger tæt på offentlig transport, og når først man er inde i bygningen, kan man ikke længere se det grimme monstrum, men har i stedet den mest bedårende udsigt ned over Nordhavn, hen over Kastellet og ind over byen.

Indtil for nylig lå på dette sted en af Københavns mest mislykkede bygninger - også af KHR. Denne bygning, der bl.a. husede en Irma, var kendt for sin glaspyramide og nogle helt umotiverede betonkonstruktioner, der bredte sig ud på fortovet. Disse betonlegesager havde ingen konstruktiv betydning og slet ingen æstetik. Glaspyramiden var et stykke fjolleri, der blev berømt, fordi den første lejer var en stakkels bager, hvis flødekager smeltede ubarmhjertigt i pyramidens solopvarmede sauna. Med den nye bygning har tegnestuen fået mulighed for at rette op på fortidens synder. Desværre ser det indtil videre ud til, at Oslo Plads og KHR er en dårlig kombination.

Retfærdigvis må det siges, at det er en smule unfair at anmelde en ufærdig bygning. Raffineret detaljering kan redde meget, og generelt synes jeg, at byen skal være modig og på højde med sin tid, men når det så er sagt, er det meget svært at forstå, hvad der er foregået på tegnestuen, da man har lagt sig fast på en facade i badekar med påspændte, mønstrede glasplader. For sådan bliver bygningen, kan man forvisse sig om, når man går rundt om byggepladsen. Badekarrene bliver for tiden monteret med glasplader i et sorbetrødt zigzagmønster af sommerfugle eller åbne bøger. Zigzagmønstret er af aftagende tæthed, så effekten på afstand er en gradvis rødmen – om det er morgenrøden eller et glas mælk med jordbærmarmelade i bunden, der har været inspirationen, er ikke til at sige – men kønt er det ikke, og i hverdagens ulidelige gråvejr ligner glaspladerne mest af alt knivsblade, der er klar til at guillotinere tilfældige forbipasserende.

Fra afstand ligner Østerport II en række stormtroopers, der vil indtage København, mener Berlingskes anmelder Holger Dahl. Fold sammen
Læs mere
Foto: KHR Arkitekter.

I det hele taget ser projektet utrolig venligt ud på tegningerne. Med en pavillonagtig lethed, man allerede nu kan se kun hører til i fiktionens verden. Det ene problem med perspektiverne er, at KHR helt har glemt at sætte de tykke, sorte og meget dominerende sprosser på tegningerne. Her ser det nærmest ud, som om bygningen svæver. Det andet problem er glasset: De fleste tænker altid »nå ja – glas er gennemsigtigt – bygningen bliver nærmest usynlig«. Disse fleste glemmer her at tænke på, at glas er hårdt, og at glas spejler alt – og derfor virker glasfacader på afstand ofte stenhårde og lukkede. Slet ikke lette og gennemsigtige, som de sjovt nok altid ser ud på de såkaldte »borgmesterperspektiver«, tegnestuerne laver for at præsentere deres projekter. På et af de offentliggjorte perspektiver har KHR desuden lavet den lille finte at hæve billedets horisont, så facaden mod Oslo Plads virker langt mindre – og mindre dominerende end i virkeligheden.

En kompliceret placering for en arkitekt

Projektet erstatter ikke blot den tidligere bygning, men føjer en tilbagetrukken etage til mod Oslo Plads og Gittervej – og yderligere hele syv etager ned over banegraven mod jernbaneterrænet. Denne voldsomme stabling i et formsprog og en detaljering, der har absolut intet at gøre med de omkringliggende bygninger, ser både på billeder og i virkeligheden voldsom ud, men som sagt – vi er på et rodet sted i byen og her ovenikøbet på en bagside, man kun passerer, når man sidder i et tog, så den del af projektet er måske til at leve med.

Det er et svært sted at arbejde for en arkitekt – det er der ingen tvivl om. Jeg kan godt forstå, hvordan man har tænkt på tegnestuen. Den komplicerede situation med at lave en bygning, der både har en fin facade mod et markant sted som Oslo Plads, og som også skal kunne række ned i banegraven, lægger op til et opdelt koncept, der kan tilpasses de forskellige højder og størrelser. I forhold til at have en stor samlet klump af en bygning er en lettere struktur klart at foretrække, men fra dén erkendelse og til det udførte er der trods alt et stykke vej. Man kunne nok godt have lavet en let struktur, der samtidig bedre formåede at tilpasse sig stedet som andet end mere kaos oven på kaos.

Ifølge beskrivelsen på KHRs hjemmeside vil komplekset også rumme en taghave og en terrasse oven på stueetagen. På perspektiverne ser det ud, som om taghaven bliver offentligt tilgængelig, og det vil da være en fin ting i byen, selv om det ikke ser ud til, at man vil være i stand til at se andet end stormtrooperbadekarrene, når man er deroppe.

Jeg er ikke i tvivl om, at KHR kan formgive nogle virkelig behagelige kontorarealer i bygningen, og det er da højst tænkeligt, at det bliver skønt at arbejde inde i færgehuset – eller at komme på besøg, men hvis dette er et forsøg på at udslette mindet om den mislykkede pyramidebygning, må man desværre sige, at det er slået fejl. Det er lige før, man savner dén.

TILBUD: Få fuld digital adgang til berlingske.dk for 0 kr. første måned. Herefter kun 99 kr./md.

Holger Dahl er uddannet arkitekt og kommunikationschef.

RETTELSE: Vi skrev i den oprindelige udgave artikel, at Aberdeen Asset Management var bygherre på den nyopførte bygning på Oslo Plads. Dette er forkert. Bygherren er Focus Asset Management.