Efter års forsinkelser: Her er planerne for det nye IKEA på Vesterbro

Efter en del ventetid er der nu nyt om IKEA København, der skal ligge på Kalvebod Brygge. Går alt efter planen, åbner det svenske varehus i 2023, men på færre kvadratmeter end i den oprindelige plan. Og med grønt over det hele.

Hvis alt går efter planen, åbner IKEA på Kalvebod Brygge i 2023 i en mindre udgave, end det oprindeligt var tænkt. Det er endnu ikke besluttet, hvad det resterende område (den stiplede orange linje nedenfor) skal bruges til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rendering: Ikea

Det er flere år siden, IKEA offentliggjorde sine planer om et nyt varehus på ikke færre end 37.000 kvadratmeter midt i København. Et varehus, der skulle være lige på trapperne, hvis alt var gået efter planen.

Nu er det oprindelige udkast lagt på hylden. Til gengæld er der godt nyt til alle, som ynder at handle i det svenske bolighus. I et lokalplanstillæg fra Københavns Kommune afsløres nye planer for en revideret udgave af et IKEA-varehus på Kalvebod Brygge. Nu går man efter at åbne i 2023.

Det bliver dog noget mindre end først planlagt. Cirka 19.000 kvadratmeter kommer IKEA København til at rumme. Når det er skaleret ned, handler det blandt andet om nye forbrugsmønstre, hvor vi køber langt mere over nettet. Derfor er der mindre behov for et stort møbellager, fortæller Anders Lyhne Nordtorp, ekspansionschef i IKEA Danmark.

Anders Lyhne Nordtorp, ekspansionschef i Ikea Danmark

»Det, vi kommer til at have på hylderne, er ting, der kan transporteres hjem i vores blå IKEA-poser.«


»Alle i detailhandlen har kunnet se, at internethandlen vokser eksplosivt. Derfor mener vi ikke, at det giver mening at bruge så meget plads på et lager inde i byen,« siger Anders Lyhne Nordtorp, som også mener, at det stemmer godt overens med, at mange byboere vil ankomme på cykel, på gåben eller med metro.

Derfor er det også de mindre ting, man kan købe i butikken, mens større møbelindkøb skal bestilles hjem. Sortimentet vil dog være lige så stort som i IKEAs andre varehuse, understreger han.

»Det, vi kommer til at have på hylderne, er ting, der kan transporteres hjem i vores blå IKEA-poser. De større møbler skal bestilles og leveres direkte hjem til kunderne,« siger Anders Lyhne Nordtorp.

Grønt tag

I lokalplanstillægget er der desuden lagt op til, at der skal etableres et rekreativt grønt område på taget af IKEA København og et grønt parkstrøg.

Samtidig er målet, at varehuset, der er tegnet af arkitektfirmaet Dorte Mandrup, bliver BREEAM-certificeret. Det er en engelsk mærkningsordning, der skal fremme miljøvenligt og energieffektivt byggeri, og som ser på faktorer som CO2-udslip, bygningsdrift, transport, arealforbrug og placering samt økologi.

»Vi ønsker, at det på alle måder skal vise vejen for et miljørigtigt varehus, hvor affaldssortering, genbrug, vand- og energioptimering og effektiv og sammenhængende person- og godstransport er i højsædet. Det er også afgørende for os, at der er god tilgængelighed for alle de gående, cyklisterne og københavnerne, der kommer med tog, bus og metro,« siger Anders Lyhne Nordtorp.

Det er endnu ikke besluttet, hvad de resterende 16.500 kvadratmeter, som IKEA stadig råder over, skal bruges til, men IKEA ønsker at finde en partner, der »kan skabe værdi og sammenhæng i området«, fortæller Anders Lyhne Nordtorp.

Politikere vil have mere grønt

På Vesterbro findes der allerede et showroom, Planning Studio, hvor man kan finde inspiration fordelt på 450 kvadratmeter og få vejledning, hvorefter man kan købe varerne på nettet eller hente dem i henholdsvis Gentofte og Taastrup. Showroomet åbnede sidste år – som for øvrigt blev Ikeas bedste nogensinde her i landet med et overskud på 4,7 mia. kr., hvilket er en stigning på otte procent i forhold til året før. Dette års regnskab er endnu ikke offentliggjort, men er der snart, oplyser IKEA.

Sidste mandag vedtog Teknik- og Miljøudvalget det lokalplanstillæg, som gør planerne mulige. Dog under forudsætning af, at ikke kun taget, men også siderne og facaderne bliver begrønnet – et forslag, der blev stillet af de Konservative og bakket op af resten af udvalget.

»Vi synes, Kalvebod Brygge trænger til et løft arkitektonisk, og vi ville være rigtig kede af, at facaderne blev blå eller grå. Derfor stillede jeg forslag om, at der skulle være biologisk grønt på siderne og facaden, som man kender det fra andre steder i verden. Det bakkede Alternativet og Enhedslisten op om, og de ville gerne være medforslagsstillere, og et enigt udvalg vedtog forslaget. Med det grønne parkareal på taget får vi bæltet fra Kaktustårnene ved Dybbølsbro og helt frem til SEB-bank ved Bernstorffsgade,« siger de Konservatives Jakob Næsager, som mener, at det er afgørende, at det ikke går ud over fremkommeligheden de næste år, hvor der skal bygges.

»Der kommer over 13.000 cyklister over Bryggebroen om dagen, og langt størstedelen af disse fortsætter via Cykelslangen over Dybbølsbro – derfor er det vigtigt for os at broen holdes åbent,« tilføjer han.

Udviklingen af det nye varehus sker i samarbejde med IKEAGlobal-planen, da konceptet netop nu testes i flere storbyer rundt omkring i verden.