Trafikken ved Dybbølsbro har længe været omdiskuteret.
Det vakte da også opsigt, da Teknik- og Miljøforvaltningen kom med en ny trafikplan i juni, hvor de lagde op til helt at lukke Dybbølsbro for biler.
Målet er såre simpelt: Der skal gøres bedre plads til byens cyklister og fodgængere.
Begrundelsen for lukningen er, at brostrækningen i fremtiden vil blive et af de travleste steder i København målt på cykler og fodgængere.
»Dybbølsbro er i dag et overfyldt virvar af cyklister og gående, og der er simpelthen ikke plads nok,« lød det fra teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) tidligere på sommeren.
Men forslaget har delt vandene hos københavnerne. Det skriver Magasinet KBH, der har dykket ned i borgernes høringssvar på blivhørt.dk.
Berlingske har ligeledes kastet et blik på de 21 høringssvar, der er kommet fra byens borgere.
Sender folk ud på en længere rejse
Her mener en københavner blandt andet, at det ikke er bilerne, der er problemet. I stedet er det den »manglende og dårlige offentlig trafik«, som kommunen bør rette fokus mod.
»Gør man det endnu sværere at komme gennem København, end det allerede er, FORDI man har et besværligt knudepunkt, og (…) »lægger skylden« over på bilerne, forringer man oplevelsen af hele byen,« skriver vedkommende.
En anden beboer skriver, at cykelstierne ved Dybbølsbro i forvejen er blandt de bredeste i København.
»Ved en lukning tvinges en mængde bilister og busser ud på en længere rejse med medfølgende forurening og trængsel til følge,« lyder det videre.
Teknik- og Miljøforvaltningens beregninger, der er foretaget i forbindelse med trafikplanen, viser, at lukningen af Dybbølsbro vil øge presset fra biler på omkringliggende veje med cirka ti procent i 2033
Det er blandt andet veje som Bernstorffsgade, Tietgensgade og Enghavevej.
»Unødvendigt« med biler
Selvom der er kritikere at finde blandt høringssvarene, er der en overvægt, der mener, at en bilfri zone er den helt rigtige vej at gå.
»Jeg er selv bilist og til dem, der siger, at man ikke kan undvære Dybbølsbro for biler, vil jeg minde om, at Dybbølsbro har været lukket igennem længere perioder, og der har ikke været et problem for mig,« skriver en beboer i København og fortsætter:
»Jeg kan slet ikke se nogen grund til, at Dybbølsbro er åben for biler. Det er unødvendigt. Hvilket også viste sig, da den var lukket.«
Der har længe været udfordringer med at skabe nok plads til cyklister og fodgængere på den populære bro lige ved Fisketorvet og Kødbyen.
I 2019 blev broen indviet med en bred cykelsti, der skulle gøre det mere sikkert for cyklister og fodgængere, men den er i stedet blevet beskyldt for at skabe kaotiske forhold for cyklister.
Siden forsøgte man med blå cykelbaner, piktogrammer, nye skilte og omstilling af signaler, men heller ikke det har hjulpet.
Ifølge Magasinet KBH er det ikke alle partier, der bakker op om forslaget. Blandt andet mener De Konservative, at en bilfri zone vil skabe »unødige trængselsproblemer for byens borgere og gæster«.
Det er endnu uvist, om forslaget bliver til virkelighed. Det er sendt i offentlig høring frem til 17. september 2023.