Det er under to måneder, siden det omdiskuterede kryds ved Dybbølsbro på Vesterbro blev lavet om – igen.

Nu kan endnu en radikal ændring imidlertid være på vej.

Med en ny trafikplan lægger Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune op til at lukke Dybbølsbro helt for biler.

Beregninger viser ifølge forvaltningen, at brostrækningen i fremtiden vil blive en af de travleste i København målt på cyklister og fodgængere. Det vil sige lige så mange cyklister som på Dronning Louises Bro og lige så mange fodgængere som i Nyhavn.

»På trods af, at der for nylig er etableret et nyt kryds på Vesterbro-siden, har broen langt fra kapacitet nok til at rumme den øgede trafik i længden, og derfor må broen lukkes for biler,« lyder forvaltningens vurdering.

Vil øge pres på andre veje

Ifølge teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) er lukningen af Dybbølsbro for biler nødvendig for at skabe bedre plads til cyklende og gående.

»Dybbølsbro er i dag et overfyldt virvar af cyklister og gående, og der er simpelthen ikke plads nok,« siger hun i en pressemeddelelse.

»Samtidig er vi ved at udvikle et område, som peger på en fremtid med færre biler. Godsbaneterrænet, som skal være næsten bilfrit. Og den nye IKEA, som er baseret på adgang på cykel og til fods. Vi skal indrette Dybbølsbro, så den passer til de behov.«

Den tværgående cykelsti i krydset ved Dybbølsbro i København blev indviet 21. april i år.
Den tværgående cykelsti i krydset ved Dybbølsbro i København blev indviet 21. april i år. Københavns Kommune

Udover IKEA, som åbner 16. august, er der også et nyt spillested i Kaktustårnene på vej til området. Dertil kommer en ny fjernbusterminal, Havneholmen Metrostation, Kødbyen Skole og en udvidelse af Fisketorvet.

Forvaltningens beregninger viser, at lukningen af Dybbølsbro vil øge presset af biler på omkringliggende veje – Bernstorffsgade, Tietgensgade og Enghavevej – med cirka ti procent i 2035.

Aldrig før set i Danmark

Lige siden den udskældte cykelsti blev indviet i 2019, har den fået skæld ud for at skabe kaotiske og svært afkodelige forhold med cyklister, der endte med at holde for rødt helt ude på kørebanen.

Siden forsøgte man sig med blå cykelbaner, piktogrammer, nye skilte og omstilling af signaler – men uden det store held.

Den store løsning, som 21. april 2023 blev indviet, er aldrig før set i Danmark.

Helt konkret er der etableret en tværgående dobbeltrettet cykelsti, som forbinder cykelstien på Dybbølsbro med Skelbækgade og Dybbølsgade – tværs over Yrsa Plads.

Forklaringen var sidste sommer, at det var umuligt at beholde broen, som den var. Den havde ikke kapacitet til fremtidens trafikmængde, lød det allerede dengang.

Trafikplanen skal behandles på et møde i Teknik- og Miljøudvalget 19. juni. Her kan politikerne beslutte at sætte trafikplanen i offentlig høring.

Det vigtigste om hovedstaden direkte i din indbakke

Hver fredag samler nyhedsbrevet »Metropol« de vigtigste historier om København og hovedstadsområdet – og en skarp anbefaling til din weekend.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske ugentligt opdaterer mig på de vigtigste nyheder om hovedstadsområdet. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart.  I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.