En ti meter bred cykelsti har, siden den blev bygget i 2019, fået skæld ud.
På Dybbølsbro har cyklisterne masser af albuerum. Men når den dobbeltrettede cykelsti møder krydset ved Ingerslevsgade, er pladsen snæver for de mange cyklister, som ofte ender med at holde for rødt helt ude på kørebanen. Gennem flere år har kommunen modtaget meldinger om kaotiske tilstande og klager over forholdene for cyklister i krydset.
Og den nye løsning, som skal afhjælpe de trafikale problemer i krydset ved Dybbølsbro og Ingerslevsgade, er heller ikke blevet mødt med udelt begejstring fra hverken naboer eller erhvervsdrivende i området.
Formanden for den nærliggende andelsboligforening Carlsborg gik så langt som at kalde det »helt hul i hovedet« fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.
»At man vil krydse cykelstien ind over her på Yrsa Plads, hvor man så fjerner fortovet, det er en dårlig idé. Allerede nu er det jo nærmest livsfarligt her, hvor cykelstien krydser,« sagde Alex Nielsen i maj til VesterbroLiv.
Den løsning, kommunens teknik- og miljøforvaltning er nået frem til, er aldrig set før i Danmark. Helt konkret skal der oprettes en tværgående dobbeltrettet cykelsti, som skal forbinde cykelstien på Dybbølsbro med Skelbækgade og Dybbølsgade – tværs over Yrsa Plads.
Nu kommer forvaltningen med en forklaring på hvorfor.

En rundkørsel har tidligere været på tegnebrættet – men blev forkastet af forvaltningen, da dén løsning ville gøre det for svært for busser og biler at komme igennem myldretiden.
»Mere trygt for fodgængerne«
Ifølge forvaltningen er der flere forklaringer på, hvorfor en ny, tværgående dobbeltrettet cykelsti er den bedste løsning.
Først og fremmest var det umuligt at beholde broen, som den var, udtaler forvaltningen til VesterbroLiv. Broen havde ikke kapacitet til fremtidens trafikmængde på strækningen.
Derudover kan man fortsætte den dobbeltrettede cykelsti fra det kommende IKEA og få gode muligheder for at lave ventefaciliteter på broen ved Dybbølsbro Station – og løsningen kræver ikke understøtning på Banedanmarks arealer, lyder det.
Man har gjort sig mange overvejelser omkring fodgængerne i området, fortsætter forvaltningen. Vurderingen er, at »den nye løsning vil gøre det lettere for cyklisterne at cykle reglementeret på Yrsas Plads«.
»Det forventes derfor, at det vil opleves mere trygt for fodgængerne. I den fremtidige løsning bliver det altså mere tydeligt, hvilke arealer der er til fodgængere, og hvilke der er til cykler,« lyder det i et svar fra Teknik- og Miljøforvaltningen til VesterbroLiv.