Banedanmark om togulykken: »Vi har fulgt de retningslinjer, som man har fulgt igennem mange år«

Det var helt efter reglerne, at togene kørte med normal hastighed over Storebælt i morges, da den alvorlige ulykke indtraf, der har kostet otte mennesker livet og såret 16. Det oplyser sikkerhedschef i Banedanmark.

Togulykken
Vindstødene over Storebælt i morges gav ikke anledning til, at hastigheden på togene skulle sænkes eller indstilles ifølge de retningslinjer, som Banedanmark følger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tim K. Jensen

I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at der var seks omkomne i togulykken onsdag 2. januar 2018. Torsdag opjusterede Fyns Politi imidlertid dødstallet til otte personer.

Vindstødene over Storebælt var kraftige i morges, men ikke så voldsomme, at de gav anledning til at begrænse hastigheden på togene eller helt at indstille togtrafikken på det tidspunkt, hvor den tragiske togulykke, der har kostet otte mennesker livet og såret 16, fandt sted på Storebæltsbroen.

Det oplyser sikkerhedschef i Banedanmark til Berlingske.

»Vi har fulgt de retningslinjer, som man har fulgt gennem mange år, og som ikke tidligere har givet anledning til problemer,« siger sikkerhedschef i Banedanmark, Martin Harrow.

Hvis der i over ti minutter er en gennemsnitlig vindhastighed over på 21 meter i sekundet, så indfører Banedanmark begrænsninger for togtrafikken i form af hastighedshedsbegrænsninger, og vindstødene skal op over 25 meter i sekundet, før man helt indstiller togtrafikken.

Med 180 kilometer i timen

I morges på ulykkestidspunktet målte man vindstød på op mod 20,9 meter i sekundet, og da det ligger under den grænse, som Banedanmark har for begrænsninger, kørte togene med normal hastighed. Det vil sige, at passagertoget har kørt med op mod 180 kilometer i timen mod Sjælland, og godstoget har kørt med godt 100 kilometer i timen mod Jylland.

»I de her tal ligger der nogle tolerancer, som skal sørge for, at man er på den sikre side,« udtaler sikkerhedschefen, der ikke på nuværende tidspunkt kan sige, om ulykken giver anledning til at ændre på de nuværende retningslinjer.

»Foreløbig må vi afvente undersøgelserne, så vi kan finde ud af helt præcist, hvad der er sket,« siger Martin Harrow.

Banedanmark står for både skinner og togstyring, og derfor er det også dem, der har kontakt til togene i tilfælde af hændelser og uheld, men hvorvidt de er blevet kontaktet af godstoget eller passagertoget i morges og i givet fald i hvilken rækkefølge, kan Martin Harrow ikke udtale sig om på nuværende tidspunkt.

»Det må vi samle op på, når vi helt præcist ved, hvad der er sket, så jeg ikke siger noget, der er forkert,« siger han.