Nominerede: Byens Bedste Arkitektur

Byens Bedste 2022 er i luften. For 21. gang finder Berlingske det bedste, København byder sig til med lige nu. Der er 15 kategorier, der rummer byens oplevelser, og 75 nominerede. Giv din stemme nu.

 
Hvem skal løbe med priserne til Byens Bedste 2022? Video: August Bang Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Byen blomstrer af ny arkitektur. Det står aldrig stille. Ikke alt fortjener hæder, men noget gør. Hvem skal løbe med prisen for Byens Bedste Arkitektur?


Læs om alle de nominerede herunder. I bunden af artiklen kan du også stemme i de 14 andre kategorier.

Hotel Astoria

Skøn som et nattog eller en luksusliner. Hotel Astoria var hvinende moderne, da det stod færdigt i 1935. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

På kanten af banegraven lige ved Heinrich Wencks ridderborg af en hovedbanegård ligger et af Københavns smukkeste, moderne huse: Hotel Astoria hedder det – og har det heddet siden det stod færdigt i 1935. Et helt urimeligt smalt og elegant stykke international modernisme midt i Kongens København.

Hotel Astoria blev også tegnet af Ole Falkentorp, der som mange af 1930ernes gode arkitekter havde stået i lære hos Wenck på etatens tegnestue. Falkentorp var med på de nyeste noder, og udnyttede dygtigt den egentlig alt for smalle byggegrund. Med udkragninger og et åbent, glasinddækket trappetårn fortalte han alle tidens københavnere, at fremtiden var ankommet til byen – og at den rejste med futtog. Hotel Astoria emmer af fart: Den tynde blok skærer sig ind på Vesterbro Passage som en kniv og både vingehjulet på taget og kuffertrelieffet ved indgangen fortsætter den dynamiske fortælling.

Hotel Astoria har stået sørgeligt misligholdt hen i mange år, men nu er der håb forude: Nye købere har overtaget hotellet, sat det kongenialt i stand, og med tiden vil det igen blive en uomgængelig destination i nattens og den ensomme rejsendes København.

Læs vores anmeldelse her.

Banegårdspladsen 4, København V.

KB 32

Vilhelm Lauritzen Arkitekters nye aluminiumsfacade til KB 32 er en af de bedste facader, der er blevet tegnet i København i årevis. Den tidligere så udskældte bygning er kommet til ære og værdighed igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

På Kalvebod Brygge, hvor den ene middelmådige bygning efter den anden trækker Københavns arkitektoniske status mod det gennemsnitligt forglemmelige, har Vilhelm Lauritzen Arkitekter med en gennemgående renovering af den gamle godsbanegård, der i stedet nu blot lyder navnet KB 32, formået at hæve områdets arkitektoniske og æstetiske kvalitet ganske betragteligt. VLA, som arkitekterne hedder i daglig tale, har blandt andet givet bygningen en ny facade, der helt klart må høre til blandt de senere års bedste i hele byen.

Ole Hagen tegnede KB 32 i slutningen af 60erne, og VLA har formået at bevare hans taktfaste, usentimentale modernisme som en grundtone, mens de meter for meter har omdannet bygningen til et moderne domicil af den slags, virksomheder vil gøre meget for at eje (eller leje). Med generøse, åbne arealer, med bredplankede Dinesen-gulve og med en skøn tagterrasse er KB 32 i dag en spritmoderne kontorbygning, men med den nænsomme renovering og den overmåde skønne stålfacade har den bevaret sin forankring i historien.

Læs vores anmeldelse her.

Kalvebod Brygge 32, København V

Tuborg Strandeng

Bygningerne er tegnet af Lundgaard & Tranberg Arkitekter, der blandt andet har tegnet Skuespilhuset, Axel Towers, Ofelia Plads, Tietgenkollegiet og det nye Frihedsmuseum.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Danica Ejendomme.

Helt ude på kanten af Øresund, i Hellerup eller 2900 Happiness, som bydelen nogle gange hedder, har Lundgaard & Tranberg formgivet et gyldent fjeld af luksusboliger, der både er alt, alt for meget og faktisk ret skønt.

De store glatte blokke i gul tegl har nicher og fremspring, som om de var stablet op af ensartede, kubiske elementer. »Et villakvarter på højkant,« siger arkitekterne da også, når man møder dem, og ja – lejlighederne har et prisniveau, der matcher villaer med samme postnummer, størrelse og nærhed til vandet.

Som samlet komposition, tydeligt synlig fra stranden ved Svanemøllen for eksempel, ligner det hele et stykke kompakt art deco fra højhusenes ungdom, og det er der slet ikke noget galt i. Alt er gennemtegnet, veldesignet, smukt eksekveret og tilbyder på tidstypisk, social vis også en gangsti og en stor siddetrappe, der kan benyttes af alle forbipasserende. Man kan diskutere, om de nydelige, men ærlig talt ret ordinære, lejligheder virkelig kan være både 30 og 40 millioner kroner værd, men med byggeri som dette gælder det gamle dictum: Hvis du bliver nødt til at spørge, hvad det koster, har du ikke råd.

Læs vores omtale her.

Tuborg Havnepark, Hellerup

Hermodsgade

Nye ungdomsboliger i Hermodsgade. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

I den gamle og bevaringsværdige Electrolux-fabrik på det ydre Nørrebro har Holscher Nordberg Arkitekter på basis af et projekt og en lokalplan af Steen Palsbøll Arkitekter skabt et venligt og velformet kompleks, der nu rummer 189 mikroskopiske ungdomsboliger, en tagterrasse og en meget vellykket gårdhave. Elektronikfabrikken, der en overgang var danmarksberømt som en problematisk, muslimsk friskole, har fået en ny, elegant overbygning beklædt med asketræslameller og monteret med nogle markante aluminiumsvinduesrammer, der på indersiden bliver til dybe sidde- eller sovenicher.

Projektet, der som alt boligbyggeri i København er presset hårdt for at lande på en økonomisk holdbar grund, har faktisk held med på en gang at være både en markant fabriksbygning og et stykke moderne, social arkitektur. Det er ikke verdenskunst, men det er et stykke gedigen, dansk genbrugsfunkis, og det er langt hen ad vejen helt fint.

Læs vores anmeldelse her.

Hermodsgade, København N.

Betty Nansen Teatret

Betty Nansen Teatret på Frederiksberg Allé. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

På Frederiksberg Alle med de mange forlystelsesetablissementer har Betty Nansen i mange år haft en helt særlig status. Det lille teater med den smukke sal har gennem de seneste 30 år stort set konstant leveret anmelderroste, dagsordensættende forestillinger. Det har derfor altid været en skam, at teatrets fysiske rammer – bortset fra salen altså – altid har været så pressede, at de proverbielle sild i den ligeså proverbielle tønde måtte føle sig heldige i en direkte sammenligning.

Til afhjælpning af miseren fik teatret for nogle år siden taget sig sammen til at udvikle et projekt og til at søge nogle penge, så publikumsarealerne kunne blive renoveret. Man fik den glimrende idé at henvende sig til de altid dygtige arkitekter fra Praksis i Svendborg, og de har med vanlig kvalitetssans skabt en ganske lille, men stor rumoplevelse på Frederiksberg Alle.

Indgangsforholdene er blevet forbedret, den ejendommelige udestue på første sal i facaden er blevet genskabt på en måde, man kan være bekendt, og en lille sal er opstået heroppe, hvor man nu fra en 30 centimeter smal, men fin balkon kan sende flanørblikke ud i byen til både højre og venstre. Ombygningen er trods sin beskedne størrelse et smukt realiseret stykke arkitektkonfekt, og man kan kun glæde sig til, at der bliver penge til at tage resten af faciliteterne under lige så kærlig behandling.

Læs vores omtale her.

Frederiksberg Allé 57, Frederiksberg