Er der et bestemt følgerantal på Instagram, som udløser en selvbiografi? Noget kunne tyde på det

»Byens Bedste«-podcast: Jeanette Ottesen har med sin selvbiografi, »Fri«, sat skub i debatten om, hvem der ejer en personlig fortælling, og hvad biografien er og skal som genre.

Der er de feministiske, idealistiske, politiske og ideologiske biografer, og så er der dem om mennesker, vi kender fra fjernsynet, med mange følgere på Instagram. Jeppe Bjørn Vejlø/David Leth Williams

Antallet af biografier på det danske litterære marked er eksploderet, og det giver genren et skær af svingende litterær kvalitet.

Senest har Jeanette Ottesen – omend ufrivilligt – sat skub i debatten om, hvilken plads kendisbiografien egentlig har og skal have i det litterære landskab med sin selvbiografi, »Fri«.

Der er de feministiske, idealistiske, politiske og ideologiske biografer, og så er der dem om mennesker, vi kender fra fjernsynet, med mange følgere på Instagram.

Berlingskes litteraturredaktør, Søren Jacobsen Damm, gæster »Byens Bedste« til en snak om, hvorvidt biografien til tider reduceres til et supplement til Instagram, om, hvem der ejer en fortælling, og om, hvordan man skriver en biografi af høj kvalitet.

Programmets vært er Aminata Amanda Corr, og det er produceret af Josefine Maria Hansen.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på spotify

AOK anbefaler

»Overleverne«

TV 2 har haft premiere på dramakomedieserien »Overleverne«, der igen beviser, at man godt kan kombinere kræft og komik. Otte kræftoverlevere tjekker ind på et kursus, hvor de over fem dage udsættes for fysiske og psykiske udfordringer, der skal skubbe dem i gang.

Lige så irriterende karaktererne er med hver sin neurotiske måde at håndtere tilværelsen på, lige så meget holder man med dem og hepper på dem.

Syg eller ej, livet er skrøbeligt. I det mindste kan vi grine lidt ad det. »Overleverne« fik fem stjerner i Berlingske, og kan ses på TV 2 Play.

»Romeo og Julie«

En af de særlige juveler i Den Kongelige Ballets repertoire er John Neumeiers balletudgave af Shakespeares tragedie »Romeo og Julie« til Prokofjevs medrivende musik.

Den tyske stjernekoreograf skabte den til Den Kongelige Ballet i 1974, og siden er den blevet en fast tilbagevendende del af repertoiret, som også publikum vender tilbage til gang på gang.

Mange fans har set forestillingen med ballettens skiftende hovednavne, og i dette efterår er det tid til at prøve nogle af teatrets fremtidshåb. Og så er der stadig mulighed for også at fange de garvede kræfter Andreas Kaas og Ida Prætorius i partierne.

»Romeo og Julie« kan opleves på Det Kongelige Teaters Gamle scene indtil 11. november. I Berlingskes seneste anmeldelse af forestillingen fik den hele seks stjerner.