Turister vil have gastronomiske oplevelser. Nu skal Danmark levere dem

Når turister besøger Danmark, er et af topmålene for dem en god gastronomisk oplevelse. Nu vil turismeorganisationen VisitDenmark tiltrække endnu flere turister, der skal smage på dansk Michelin-kunst.

 

Når det regner med stjerner på de danske Michelin-restauranter, drypper det på dansk turisme. For hver tredje turist er gastronomi og madoplevelser en af de væsentligste grunde til, at de besøger Danmark. Det viser en undersøgelse foretaget af VisitDenmark. Det vil turismeorganisationen nu høste frugt af, ved at lancere en kampagne, der skal tiltrække endnu flere gastroturister til Danmark.

Kampagnen er især rettet mod Tyskland, der er Danmarks største marked, når det gælder fødevarer. Det er også fra Tyskland, de fleste turister kommer.

Ifølge en rundspørge foretaget af HORESTA, er 40 procent af de spisende gæster på københavnske Michelin-restauranterne udenlandske turister. På restauranterne uden for København er tallet 15 procent.

Turismen kan mærkes både i storbyen og på landet, og det er ifølge erhvervsminister Simon Kollerup afgørende for, at dansk madkunst kan skabe vækst og beskæftigelse i hele Danmark.

»Den store danske madkunst, vi oplever de her år, er med til at skabe en tilsvarende stor forretning i restaurations- og turismeerhvervene. Vi ser i hvert fald, at en stigende andel af turisterne kommer til Danmark for at prøve de madoplevelser, vi har at tilbyde,« siger han.

Vin og østers

VisitDenmarks kampagne skal bestå af ni videoer, der viser Danmark fra sin bedste gastronomiske side. I én video står solen svagt over Vadehavet, hvor folk i gummistøvler og regnfrakker går og samler østers. I en anden bager solen over danske vingårde, hvor vin i høj klasse bliver produceret.

Det er et hovedmål, at der bliver sat fokus på dansk mad af høj kvalitet, og at styrke efterspørgslen på danske fødevarer. Det fortæller adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen.

»Vi styrker Danmarks image over for de internationale turister ved at tage dem med ud i landet og vise dem noget af det bedste, Danmark kan præstere. Med unikke historier om lokale råvarer, maden, danskerne og destinationerne skaber vi en bred fortælling om Danmark som madland, som for mange vil være en ekstra god grund til at vælge Danmark som ferieland«, siger han.

I dag bliver de famøse Michelin-stjerner i den nordiske Michelin-guide tildelt restauranter, der udmærker sig særligt inden for madkunst. Følg med på berlingske.dk, hvor vi dækker begivenheden.