Efter omkring syv år som topchef for dagligvarekoncernen Coop er Peter Høgsteds tid som frontfigur ved at rinde ud. Af en pressemeddelelse fra selskabet fremgår det, at Peter Høgsted stopper som topchef senest ved årets udgang.
På det sociale medie LinkedIn vedstår topchefen, at han er blevet bedt om at forlade sin post.
»Jeg er overrasket over, at det skal stoppe nu. Det var uventet! Jeg kan heller ikke sige mig fri for at være en lille smule skuffet – men det er jo en bestyrelsesopgave at vælge den, som de finder bedst egnet til at lede Coop,« skriver Peter Høgsted.
Coop-bossen har flere gange været i stormvejr som topchef for den danske dagligvarekæmpe og var i foråret 2018 centrum for et offentligt opgør med et kritisk bagland, som var voldsomt utilfreds med koncernens lave indtjening.
Efter det store slagsmål har Peter Høgsted forsøgt at komme tilbage i offensiven med en strategi, som skulle genrejse Coop og sikre, at dagligvarekoncernen kommer ud af det dødvande, den har befundet sig i de seneste mange år, hvor omsætningskurven har været fuldstændig flad.
Men nu er Høgsted altså snart fortid som topboss i Coop.
Peter Høgsted kom til Coop i 2013 på et tidspunkt, hvor Coop stod i en vanskelig økonomisk situation. Dagligvaremarkedet var allerede spækket med butikker, som kæmpede om at have de laveste priser, mens avancen blev lavere og lavere.
Peter Høgsted har været bannerfører for, hvad han selv kalder et »paradigmeskift« i dagligvarebranchen, hvor hans linje har været, at han ville tage et opgør med branchens entydige fokusering på discount og lave priser.
Som en form for afskedssalut skriver Peter Høgsted på LinkedIn:
»Jeg ved, at jeg afleverer »Slægtsgården« i bedre stand end den, jeg overtog i 2013. Der er mange muligheder for forbedringer, men jeg ved, at alle i Coop arbejder hårdt på konstant at forbedre, og jeg ved, at mine kolleger vil hjælpe min efterfølger på bedste vis i næste fase af Coop.«
Netop opgøret fra foråret 2018 hænger stadig i luften. Søren Tang – talsmand for de selvstændige brugsforeninger, som i 2018 forsøgte at vælte Peter Høgsted og senere også bestyrelsesformand Lasse Bolander – siger, at Coop nu har brug for en ny retning.
»Jeg har hele tiden peget på, at der har manglet fokus på den forretningsmæssige del af Coops virksomhed, og der har været for mange steder, som har haltet, blandt andet på distributionen,« siger Søren Tang.
Han håber, at den kommende topchef for Coop bliver en anden type direktør.
»Jeg vil opfordre til, at Peter Høgsteds afløser bliver en direktør, der er meget optaget af den forretningsmæssige del. Det er gået godt i 2019, og takket være pandemien er dagligvaremarkedet løftet. Men det er det både for os og konkurrenterne, og det, vi nu har brug for, er en indtjening, der gør, at vi kan sikre vores butiksnet,« siger Søren Tang.
Han ønsker ikke direkte at vurdere Peter Høgsteds indsats som topchef, men lægger ikke skjul på, at ikke alt er gået lige godt for den afgående topchef.
»Peter kom som et frisk pust, og han har taget mange initiativer. Nogle af initiativerne blev godt modtaget,« siger Søren Tang.
Bestyrelsesformand Lasse Bolander kalder udskiftningen på topchefposten for »udramatisk«.
»Vi er ved enden af en strategiperiode, og nu skal vi i gang med en ny strategi. Der er det vores vurdering i bestyrelsen, at når vi ser på markedet og på udfordringerne, har vi brug for en anden type koncernchef,« siger Lasse Bolander.
Han siger, at meget lige nu er sløret af coronakrisen, der har løftet dagligvaremarkedet. Men fremtiden kan meget vel komme til at minde om perioden efter finanskrisen.
»Vi ser ind i dagligvaremarkedet med rigtig mange aktører, hvor vi alle sammen udvider og ekspanderer, og vi ser ind i en tid, hvor forbrugerne vil være tilbageholdende, når vi kommer tilbage til hverdagen efter coronakrisen. Vi så efter finanskrisen, at når privatøkonomien strammer til, bliver der mere fokus på pris og på discount. Der skal vi stå så skarpt som muligt,« siger Lasse Bolander.
Formanden siger, at Coop risikerer at opleve faldende indtjening i de kommende år, hvis ikke der sker forandringer.
»Hvis man ser på resultaterne de senere år, er vi fint tilfredse, men med stigende konkurrence og omkostninger kan vi ikke bare forvente at fastholde indtjeningen, uden at vi gjorde noget ved det,« siger Lasse Bolander.
Coop omsatte i 2019 for godt 37 mia. kroner og tjente 262 mio. kroner efter skat.
Lasse Bolander forventer at have fundet den nye adm. direktør inden årets udgang. Indtil da fortsætter Peter Høgsted i jobbet.