Sådan virker no bullshit- og træskoledelse i Jysk og DSV

Både Jysk og DSV har skiftet på formandsposten. No-bullshit- og træskoledelse har kanoniseret de to virksomheder op til to af landets mest beundrede virksomheder. Spørgsmålet er, om de nye formænd kan levere i samme tempo.

Kurt Larsen har været personificeringen af den særlige DSV-kultur i årtier. Nu overlader han formandsposten til CBS-professor Thomas Plenborg. Det er store no bullshit-sko at udfylde for Plenborg. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

To af landets største og mest beundrede virksomheder har skiftet ud i toppen, på formandsposten. Umiddelbart har de to virksomheder DSV og Jysk ikke mange lighedspunkter. Og dog.

Begge virksomheder er bygget op på ærkedanske værdier, hvor ikke mindst kultur, snilde og købmandskab har spillet en afgørende rolle. Begge virksomheder skal nu finde ind i ny virkelighed med en ny formand for bordenden. En udfordring med mange faldgruber.

Jysk er stor og international inden for detailhandel, mens DSV har manøvreret sig op som en af verdens største inden for transport og logistik. Forretningsmæssigt altså to meget forskellige virksomheder.

Men på kultur- og ledelsessiden har de to virksomheder en række fællestræk. Her har snusfornuften forrang for højtideligt nedfældede corporate governance-anbefalinger om god ledelse.

»Snusfornuften har forrang for højtideligt nedfældede corporate governance-anbefalinger om god ledelse.«


Jysk har i årtier været styret af stifter og ejer Lars Larsens energi og hans ideer. Lars Larsen døde i august. Formandsposten er overtaget af sønnen Jacob Brunsborg.

DSV er bygget op af tandemparret Leif Tullberg og Kurt Larsen i 1970erne med deres energi og ideer. I første omgang ved at samle en række sjællandske vognmænd i De Sammensluttede Vognmænd af 1976 og efterfølgende ved at købe op. Tullberg forlod DSV for nogle år siden. Nu siger den 74-årige formand Kurt Larsen også stop og overdrager formandsposten til CBS-professor Thomas Plenborg.

DSV er i dag 155 mia. kroner værd på børsen, en spids mere end A.P. Møller - Mærsk. Værdien af Jysk-koncernen, som ikke er børsnoteret, ligger sandsynligvis et sted mellem 40 og 50 mia. kr. Både DSV og Jysk har hver især ramt en guldåre. Ledelsesmæssigt må Lars Larsen og Tullberg/Larsen således have gjort noget rigtigt i deres årtier lange styring af Jysk og DSV.

Svær arv at løfte

Men hva' nu? Nu kommer det rigtigt svære. Hvem tager dirigentstokken og sætter retningen, hvem har det sidste ord i konfliktsituationer, og hvem er fremover personificeringen udadtil af de to virksomheder?

Jeg har fulgt begge virksomheder i nogle årtier og er imponeret af den ledelsesstil, der karakteriserer begge virksomheder. En no-bullshit ledelse. En få-nu-fingrene-ud ledelse. Tag chancer, vær risikovillig, men husk altid at tænke købmandsmæssigt. Træskoledelser, der virker.

Når jeg kigger udefra, er de to efterfølgere for stifterne, henholdsvis Jan Bøgh i Jysk og Jens Bjørn Andersen i DSV, i høj grad af samme støbning som stifterne Lars Larsen og Tullberg/Larsen. Så vidt så godt.

Mere usikkert er det, om de nye formænd kan løfte den voldsomt tunge arv. Sværest er det for Lars Larsens søn, Jacob Brunsborg. Han står i spidsen for familiearven, men skal han også samtidig sætte retningen for Jysk fremover? Har han det i sig?

Et godt gæt er, at han trækker sig mere og mere tilbage til familielivet og overlader scenen for Jysk-koncernen til folk udefra og lader dem lægge strategien samt styre og personificere virksomheden.

DSV sætter en CBS-professor, Thomas Plenborg, i formandsstolen. Et interessant eksperiment med at få teorierne fra CBS til at flugte med en virkelighed i en stor, global transportkoncern. Teori og praksis skal her gå op i en højere enhed.

Det skal dog med, at Plenborg har – og har haft – flere forskellige bestyrelsesposter, ligesom han er blevet mangemillionær som medejer af en virksomhed inden for tøjbranchen (Rosemunde.)

Både Jysk og DSV har den fordel, at tilliden til begge virksomheder er enorm. En tillid, der er bygget op af stifterne. Nu er det så op til de nye formænd ikke bare at forvalte en dyrebar arv, men også sørge for at holde væksttempoet fremover.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator

»De skal forvalte en dyrebar arv. Med en forpligtelse til at holde væksttempoet fremover.«