Sådan får du digital fuldmagt, når din ægtefælle er for syg til at få MitID

I denne uges brevkasse kaster advokat Allan Ohms lys over de nye muligheder for at få digital fuldmagt. Og så bliver det måske snart muligt at få indblik i, hvordan Familieretshuset og Civilstyrelsen fortolker de fire år gamle regler om fremtidsfuldmagter.

Myndighederne kan nægte at udstede MitID til personer, de ikke anser i stand til at forstå eller overholde betingelserne. Det gør livet besværligt for pårørende til for eksempel Alzheimer-patienter. Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Kære brevkasse

Min mand har Alzheimers sygdom, naturligvis med tiltagende symptomer, og behøver stadig mere hjælp fra mig til det daglige.

Vi skal nu have MitID. Vi har været i Borgerservice for at få hjælp. De siger, at min mand ikke kan få det, fordi det er strengt personligt. Ikke engang med en digital fuldmagt til mig. Efter dit råd har vi fået fremtidsfuldmagt, men det er for tidligt at sætte den i kraft, synes jeg, og det giver vel heller ikke mulighed for mig til at hjælpe.

Hvordan kan vi løse dette, og er det en problemstilling, som Digitaliseringsstyrelsen slet ikke har taget i betragtning?

Venlig hilsen
N.G.V.

Tak for spørgsmålet, som giver mig mulighed for at følge op på den seneste udvikling også på området for fremtidsfuldmagter. Se sidst i dette svar.

Jeg tror, at svaret på dit spørgsmål er, at din mand vurderes til ikke selv at kunne bruge MitID. Det følger af bekendtgørelsens paragraf 4 stk. 4, at »registreringsenheden skal give afslag på udstedelse af MitID til en privatperson, hvis registreringsenheden vurderer, at privatpersonen ikke er i stand til at forstå og overholde betingelserne for at besidde MitID«.

Det følger af paragraf 8 stk. 2, at »privatpersonen skal håndtere MitID sikkert og forsvarligt og skal foretage nødvendige foranstaltninger, som sikrer mod misbrug af privatpersonens digitale identitet. Privatpersonen skal således beskytte fysiske identifikationsmidler, adgangskoder, bruger-id og MitID-app pinkoder mod kompromittering og uautoriseret brug« og af paragraf 8 stk. 3, at »privatpersonen må ikke videregive adgangskoder og MitID-app pinkoder til andre, da disse alene må kendes og anvendes af privatpersonen selv« og af paragraf 8 stk. 4, at »Privatpersonen skal spærre de til enhver tid aktive identifikationsmidler i tilfælde af manglende efterlevelse af betingelserne for at besidde MitID, jf. paragraf 8 stk. 2«.

Det følger af paragraf 9 stk. 4, at »Digitaliseringsstyrelsen, registreringsenheden eller supportorganisationen skal omgående suspendere adgangen til at bruge MitID, ved mistanke om at en privatperson ikke overholder betingelserne for at besidde MitID«.

Med hensyn til problematikken om NemID, som du også berører, er der godt nyt fra Digitaliseringsstyrelsen om digital selvbetjening på grundlag af fremtidsfuldmagt eller generalfuldmagt.

Digital Fuldmagt er en selvbetjeningsløsning, hvor du ét samlet sted kan give fuldmagt til, at for eksempel en pårørende kan handle på dine vegne i en eller flere offentlige, digitale løsninger. Du kan give fuldmagt til for eksempel at se din sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk.

Fremover bliver det muligt for personer med fremtidsfuldmagt eller en generalfuldmagt at oprette fuldmagt til Digital Selvbetjening. Det giver adgang til cirka 40 selvbetjeningsløsninger på nettets »Digital fuldmagt«. Du kan derfor nu som pårørende logge på med dit eget NemID/MitID og handle på fuldmagtsgiverens vegne, når du har fået tilladelse hertil.

Hvis tiden til at sætte fremtidsfuldmagten i kraft er nået, så kan der oprettes en generalfuldmagt, der træder i kraft med det samme. Det forhold, at den er gældende straks, kan indebære en sikkerhedsrisiko for fuldmagtsgiver, fordi det jo svarer til at udlevere nøglen til hoveddøren.

Det fører for vidt at redegøre for disse problemstillinger på dette sted, men drøft det med din advokat, herunder om tiden til ikraftsætning af fremtidsfuldmagten reelt er kommet. Hvis den er sat i kraft – eller hvis der er oprettet en generalfuldmagt, kan du logge på Digital Fuldmagt med dit eget NemID/MitID og bede om digital fuldmagt.

Log på Digital Fuldmagt. Oplys hvem du vil anmode om fuldmagt, vælg hvad du vil anmode om fuldmagt til, vælg fuldmagtens løbetid og afslut med at sende anmodningen. Hvis fuldmagtsgiver ikke selv er digital, kan du sende anmodningsbrevet til personens adresse.

Personen, du anmoder om fuldmagt fra, modtager nu et brev i Digital Post eller som fysisk brev, hvis du valgte dette, da du oprettede anmodningen. Personen, du anmoder om fuldmagt, skal underskrive anmodningsbrevet med sin underskrift. Dette kan personen gøre digitalt med sit NemID eller med fysisk underskrift, hvis brevet er modtaget med brevpost. Når brevet er underskrevet, sendes en kopi af alle sider af brevet til Digitaliseringsstyrelsen enten med brevpost eller indscannet med Digital Post. Når fuldmagten er oprettet, modtager du som fuldmagtshaver en bekræftelse via Digital Post. .

Som fuldmagtshaver kan du herefter bruge dit eget NemID/MitID til at handle på fuldmagtgivers vegne på det område, du har fået fuldmagt til. Er det for eksempel til en selvbetjeningsløsning, skal du logge ind med dit eget NemID/MitID, finde den relevante information, og du kan nu skifte til at handle på fuldmagtsgivers vegne.

Hvis du er værge, kan du i tilfælde, hvor du har et fuldt dækkende værgemål – altså et værgemål, der dækker både personlige og økonomiske forhold – for en person oprette en fuldmagt i Digital Fuldmagt. På den måde kan du med dit eget NemID/MitID handle på vegne af personen i offentlige selvbetjeningsløsninger.

Vi venter fortsat på en løsning, der dækker alle de situationer, en fuldmægtig kan komme i, og hvor benyttelse af NemID/MitID skal benyttes, idet ikke alle myndigheder har valgt at tilbyde fuldmagter via Digitaliseringsstyrelsen. Det giver problemer i dagligdagen, så jeg håber myndighederne snarest finder en vej, sådan som jeg tidligere har beskrevet det i Brevkassen.

Jeg har i brevkassen skrevet, at det er et stort problem for praktikere, at afgørelser truffet af Familieretshuset (1. instans) og Civilstyrelsen (ankeinstans) ikke offentliggøres. På den måde er det umuligt for praktikere at følge med og dermed vanskeliggøres arbejdet med at rådgive om det komplekse område.

Familieretshuset har svaret mig, at man arbejder på at offentliggøre principielle afgørelser på fremtidsfuldmagtsområdet inden for Familieretshusets kompetenceområde efter lov om fremtidsfuldmagter kap. 2, 6 og paragraf 26. Civilstyrelsen har meddelt mig, at man er undervejs med at udvælge en række af styrelsens afgørelser vedrørende fremtidsfuldmagter til offentliggørelse.

Civilstyrelsen har fuld forståelse for behovet for offentliggørelse af styrelsens praksis på området og skriver i en e-mail til mig, at der længe ikke har været en særlig stor mængde sager til prøvelse ved Civilstyrelsen, og man har skullet finde en offentliggørelsmetode på en passende platform.

Det er nu besluttet at offentliggøre en række dækkende afgørelser via www.retsinformation.dk snarest muligt. Civilstyrelsen har ikke kunnet uddybe, hvad der ligger i »snarest muligt« om de relativt få afgørelser betyder Så desværre må rådgivere fortsat leve med, at vi ikke ved, hvordan loven – mere end fire år efter dens ikrafttræden – praktiseres.

Se https://www.borger.dk/samfund-og-rettigheder/fuldmagter/digital-fuldmagt

Med venlig hilsen
Allan Ohms, advokat (H)
www.forumadvokater.dk