Rejsebranchen står ved en skillevej: »Det er et spørgsmål om overlevelse«

Smittetallene i Europa stiger, og flere lande lukker igen mere ned. For rejsebranchen vil en anden bølge i efteråret være en katastrofe, hvor man vil blive afhængig af nye hjælpepakker for at overleve.

Den administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, opfordrer politikerne til at huske rejsebranchen i de nye hjælpepakker, da branchen ifølge ham vil blive »ekstremt presset« af en anden bølge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Rejsebranchen har lidt under coronakrisen, hvor lukningen af Europas grænser har haft store konsekvenser for bureauernes omsætning. Branchen fik en smule oprejsning i sommerens begyndelse, men ser nu ind i efteråret, mens smittetallene stiger og nye nedlukninger rammer Europa.

»Hvis det fortsætter med at gå den forkerte vej, og vi får en anden bølge, så vil branchen blive ekstremt presset,« siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening (DRF).

Han beskriver, at rejsebranchen lige nu står ved en skillevej, fordi det endnu er usikkert, hvordan situationen kommer til at se ud efter sommeren. En eventuel anden bølge vil ifølge ham gøre ufattelig ondt på branchen, der i så fald vil være afhængig af, om Folketinget er villig til at holde hånden under rejsebureauerne.

»Det er i virkeligheden et spørgsmål om branchens overlevelse, og om man politisk er villig til at støtte den,« siger Lars Thykier.

5.000 medarbejdere

Rejsebureauerne har som de fleste andre virksomheder modtaget Folketingets hjælpepakker under coronakrisen. Udover standardpakkerne som lønkompensation og dækning af faste omkostninger har staten også lånt milliarder til Rejsegarantifonden. I juni udtalte tre rejsebureaudirektører i Berlingske, at hjælpen var »utilstrækkelig« til at redde branchen fra konkurser på stribe.

Rejsebranchen er altså presset ved udsigten til et efterår, hvor danskerne frarådes at tage til udlandet. Derfor håber Lars Thykier ikke, at man lader branchen sejle sin egen sø, når Folketinget skal kigge på nye kompensationsordninger ved de nuværende hjælpepakkers udløb i slutningen af august.

»Hvis man siger, at hvis denne branche ikke kan overleve, så må den lukke, skal man huske, at det er cirka 5.000 medarbejdere, som pludselig ikke vil have noget job.«

Lars Thykier har ikke en løsning på det store økonomiske problem, en anden bølge vil medføre rejsebranchen. Han fortæller dog, at man allerede er begyndt at overveje en håndtering af situationen, hvis det værst tænkelige scenarie sker, og landene igen lukker ned.

»Det kan være en mulighed, at bureauerne går i dvale, hvor de forhåbentlig kan få en form for støtte, indtil der igen bliver åbnet for en vis mængde af de mest populære rejsedestinationer.«

Vanvittigt at fraråde

Der er dog lidt lys i mørket for rejsebureauerne. Regeringen meddelte nemlig fredag, at man i forbindelse med den yderligere genåbning vil se på muligheden for at lave forskellige rejsevejledninger til landenes regioner, som rejsebranchen tidligere har ønsket for Spanien. Den udmelding glæder Lars Thykier, men han vil samtidig ikke juble for tidligt.

»Det er positivt, vi bliver hørt, men armene er ikke i vejret. Vi vil meget nødigt rammes af det såkaldte forsigtighedsprincip, hvor man hellere har villet sige nej en gang for meget,« siger han.

Alligevel er det DRFs forventning, at forslaget om differentieret rejsevejledning bliver gennemført. Og det ikke bare for Spanien og Europa, men for alle lande med en vis størrelse, hvor der er grundlag for at lave forskellige regionale rejsevejledninger.

»Her taler vi om kæmpestore lande som Thailand, Tyrkiet, Egypten, USA og så videre. At fraråde alle rejser til lande i den størrelse er jo vanvittigt,« siger Lars Thykier.

Han forstår godt, at myndighederne vil træffe beslutninger ud fra evidens og faglige vurderinger. Men han lægger samtidig vægt på, at branchen er nødt til at sælge flere rejser snart. Derfor vil en genåbning for visse regioner i de mest populære lande gøre en stor forskel, specielt på den lange bane.

»Der, hvor det virkelig vil betyde noget, er, at salget til efteråret og vinteren vil blive større,« siger Lars Thykier.