Portræt: Henrik Fisker er ved at få strøm på karrieren igen

Partnerskab med en rutineret bilfabrikant og en børsnotering i sigte sætter mere og mere strøm på fremtiden for elbildesigneren Henrik Fisker.

Henrik Fisker fortæller om sin elektriske luksus-SUV Fisker Ocean i januar i år på Consumer Electronics Show i Las Vegas, Nevada. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et af de største danske navne i bildesign, Henrik Fisker, har fået mere medvind til sit seneste projekt, elbilen Fisker Ocean.

Den elektriske luksus-SUV skal nemlig nu bygges i partnerskab med den børsnoterede canadiske virksomhed Magna, der er kendt som en global producent af komponenter til bilindustrien. Og Magna er ingen novice inden for bilproduktion. Virksomheden bygger i forvejen biler for en række bilfabrikanter som Mercedes-Benz, Toyota, BMW og Jaguar – hvoraf sidstnævntes elektriske I-Pace i øjeblikket produceres af Magna.

Dermed ser fremtiden pludselig mere velsmurt ud for Henrik Fisker og hans seneste kreation, som efter planen skal begynde at rulle ud fra produktionslinjerne på Magnas europæiske fabrik i fjerde kvartal 2022. Og samtidig åbner den nye samarbejdspartner for, at den automotive verden kan komme til at se noget mere til Fiskers elegante karosserilinjer i fremtiden.

Magnas topchef, Swamy Kotagiri, sagde i forbindelse med aftalen, at han glædede sig til at se, hvilke yderligere muligheder samarbejdet med Henrik Fisker vil medføre.

Ifølge CNN får Magna som en del af aftalen en option på at købe seks procent af Fisker Inc., når selskabet efter planen børsnoteres senere i år – en børsnotering, der efter planen skal gennemføres som en del af en fusion med Spartan Energy Acquisition.

Ikke kun medvind

57-årige Henrik Fisker har ellers ikke udelukkende haft medvind i de senere år – modsat den første halvdel af karrieren, da han designede topmodeller for blandt andre Aston Martin og BMW.

Senere stiftede han sammen med en kollega fra BMW-tiden virksomheden Fisker Coachbuild og udviklede Fisker Karma, som opnåede at få kronprins Frederik, Al Gore og Leonardo DiCaprio blandt ejerne.

Men virksomheden nåede kun at producere omkring 2.600 biler, før først leverandøren af batterierne og derefter Fiskers virksomhed gik konkurs.

Henrik Fiskers fascination af biler opstod allerede under barndommen i Allerød – angiveligt på grund af en Maserati Bora, han så på gaden. Mange bilkendere vil også forbinde en perlerække af modeller som Bond-bilerne BMW Z8 og Aston Martin DB9 til den relativt ukendte Artega GT med Henrik Fiskers passion for sportslige og elegante biler.

I et interview med Euroman i 2018 beskrev Henrik Fisker også sin strategi – især i forhold til den store succes på elbilmarkedet Tesla.

»Vi vil gerne være den elektriske bil for »car guys«, hvor Tesla mere er den elektriske bil for nørder og gadgetfreaks. Vi har også den teknologiske side, men det er følelserne, designet og oplevelsen, der skal sælge vores bil,« sagde han.

Det afspejler sig også i, at Fisker Ocean eksempelvis får en såkaldt »California Mode-knap«, som med et tryk på en knap kører samtlige vinduer i bilen ned inklusive bagruden, så der plads til, at et surfbræt kan stikke ud.

Bilen bliver desuden udstyret med solpaneler på taget og får en rækkevidde på op til 300 miles svarende til 482 kilometer pr. fuld opladning.

Begyndte i notesbøger

Efter hans kreative åre var blevet vakt af Maseratien, begyndte unge Fisker at tegne biler i notesbøger. Det førte til, at han tilmeldte sig en schweizisk gren af ​​Californiens Art Center College of Design for at studere transportdesign.

I slutningen af ​​1990erne var han præsident og senere administrerende direktør for Designworksusa, BMWs datterselskab for industrielt design, hvor han designede BMW Z8, der spillede sammen med Pierce Brosnan i James Bond-filmen »The World Is Not Enough« i 1999.

Kun et par år senere skiftede han arbejdsgiver til Ford, hvor han designede Aston Martin DB9 og Aston Martin Vantage, før han gik solo med sine egne projekter, hvoraf det seneste nu ser ud til at blive realiseret om et par år.

Hvad de færreste måske ved er, at Henrik Fisker også har designet en motorcykel, Lauge Jensen Viking Concept, efter opdrag fra Anders Kirk Johansen fra Lego-familien.

Hans tanke med designet af motorcyklen var at forene alle motorcyklens komponenter i en sammenhængende form med samme tilgang, som han har til at designe en bil.