Hver femte nye bil er nu klimavenlig

Midt i diskussionen om at omstille den danske bilpark til at være mere grøn går det strygende med at sælge el- og hybridbiler. Se de mest solgte biler i september, hvoraf en elbil topper listen.

Her er en af de nyere elbiler på det danske marked, Hyundai Kona. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Danskerne køber rekordmange nye biler i øjeblikket. Grønne biler vel at mærke.

Midt i de politiske forhandlinger om at få den danske bilpark til at blive mere klimavenlig har danskerne købt og indregistreret 2.340 nye elbiler i september. Det er ny rekord for flest indregistreringer på en enkelt måned og markant flere end den tidligere rekord på 1.554 elbiler i december 2015.

Samtidig var over 22 procent af nyregistreringerne i september enten elbiler eller plugin-hybridbiler, oplyser De Danske Bilimportører.

»Med den nye rekord er det tydeligt, at vi står midt i den grønne omstilling af personbiler i Danmark. Årsagen til rekorden er, at der kommer flere attraktive grønne biler på markedet, mens afgiftslempelsen holder de opladelige biler konkurrencedygtige. Det er vigtigt, at politikerne holder de lave afgifter på grønne biler i ro, så vi fortsat kan sætte turbo på den grønne omstilling,« skriver Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, i en kommentar til tallene.

Hvis politikerne ikke gør noget, står elbiler til at modtage en stigning i registreringsafgiften til årsskiftet. Men for tre uger siden offentliggjorde den såkaldte Eldrup-kommission sine anbefalinger til en ny afgiftsmodel for personbiler, og regeringen er nu ved at forhandle en grøn omlægning af bilparken på plads.

»Vi opfordrer kraftigt til, at den nye aftale kommer til at understøtte det grønne momentum, som afspejler sig i den forgangne måneds bilsalg. Som sædvanligt påvirker det bilsalget, når der diskuteres bilafgifter på Christiansborg, og derfor har branchen brug for, at en ny aftale snart falder på plads,« skriver Mads Rørvig.

Men det er ikke kun salget af el- og hybridbiler, der går godt. I september blev der indregistreret 7,6 procent flere biler end i september i fjor. Samlet ender salget med et lille plus for tredje kvartal i forhold til den tilsvarende periode i fjor, mens årets salg som helhed stadig er 18 procent lavere end 2019.

I Norge, hvor den grønne omstilling af bilparken er langt længere fremme, var de to mest solgte bilmodeller overhovedet de eldrevne VW ID.3 og Tesla 3. Samlet stod biler med nul i emission for 61,5 procent af salget.

»Dette er historisk. Elbilpolitikken virker nu så godt, at seks ud af ti vælger elbil, når de skal købe ny bil. Vi nærmer os, at elbiler bliver for alle, for dette er godt nyt også for dem, som ønsker at købe en brugt elbil,« siger generalsekretær i norske Elbilforeningen Christina Bu til Tek.no.